ဤေလာက၌ လူဟူသည္ တစ္ေယာက္တည္း ေန၍ရသည္မဟုတ္။ ပတ္ဝန္းက်င္ အသိုင္းအဝိုင္းႏွင္႔ ေနမွ ရသည္ခ်ည္း ျဖစ္၏ ။ သို႔ရာတြင္ လူသည္ ပတ္ဝန္းက်င္ အသိုက္ အဝန္း၌ ေနရေစကာမူ စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာျဖင္႔ ေနခ်င္သည္ခ်ည္း ျဖစ္၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ လူသည္ ပတ္ဝန္းက်င္ အသိုက္ အဝန္း၌ ေနရစဥ္ စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာ ႏွင္႔ ေနလိုပါက စိတ္ခ်မ္းသာကိုယ္ခ်မ္းသာ ႏွင္႔ေနရေအာင္ အားထုတ္ဖို႔ပဲ လို၏ ။ စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာႏွင္႔ေနရေအာင္ အားထုတ္နည္းကို ငါးပါးသီလ ဟူ၍ က်မ္းဂန္မ်ားတြင္ ဆို၏ ။
ငါးပါးသီလသည္ ေလာကလူ႔ေဘာင္ၿငိမ္းခ်မ္းသာယ
ငါးပါးသီလဟူသည္ လူတို႔ အေနျဖင္႔ အၿမဲေစာင္႔ထိန္းေနအပ္ေသာေၾက
ဓမၼတာ အရ သီလမရွိသျဖင္႔ အရွက္မရွိေသာ အလဇၨီ တစ္ေယာက္သည္ သီလမရွိသျဖင္႔ အရွက္မရွိေသာ အလဇၨီ တစ္ရာကို ဖန္တီးရန္လြယ္ကူပါ၏ ၊ ဓမၼတာအရပင္ သီလရွိသျဖင္႔ အရွက္ရွိေသာ လဇၨီ တစ္ေယာက္သည္ သီလရွိသျဖင္႔ အရွက္ရွိေသာ လဇၨီ တစ္ရာကို ဖန္တီးရန္ အေတာ္ပင္ခက္ပါ၏ ။ ခက္ပါေသာ္လည္း ဖန္တီးရန္တာဝန္သည္ သီလ ရွိသျဖင္႔ အရွက္ရွိေသာ လဇၨီတိုင္း၌ ရွိ၏ ။ ေဒသနာေတာ္ အရလည္း အဓမၼ ဝါဒီအမ်ား၏ အလယ္၌ အဓမၼဝါဒကို အင္အားျဖင္႔ အတည္ျပဳေသာ အခါ ဓမၼဝါဒီ အေနျဖင္႔ ကိုယ္ႏႈတ္တို႔ျဖင္႔ ကန္႔ကြက္ခြင္႔ မရပါက “ နေမတံ ခမတိ ” ငါ မေထာက္ခံဘူးဟု စိတ္ျဖင္႔ ကန္႔ကြက္ျဖစ္ေအာင္ ကန္႔ကြက္ရမည္ ဟူ၍ဆို၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ေလာက လူ႔ေဘာင္၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေရးကို လိုလားသူ ဟူသမ်ွသည္ ဤေလာက၌ လူမိုက္မ်ား မည္မ်ွပင္ မ်ားေစကာမူ မိမိ၏ တာဝန္အရ ငါးပါးသီလကို မိ္မိအေနျဖင္႔လည္း ေစာင္႔ထိန္းရမည္ ျဖစ္၏ ။ သူတစ္ပါးကိုလည္း ေစာင္႔ထိန္းျဖစ္ေအာင္ စြမ္းႏိုင္သမ်ွ ဆြဲေဆာင္ရမည္ ျဖစ္၏ ။ သို႔မွသာ မိမိ အေပၚက်ေရာက္ေသာ တာဝန္ကို တတ္ႏိုင္သမွ် ေက်ျပြန္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရာ ေရာက္ေပလိမ္႔မည္ ။
ငါးပါးသီလတြင္ ပထမ သိကၡာပုဒ္မွာ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ ျဖစ္၏ ။ ယင္းသိကၡာပုဒ္ကို ၾကင္နာမႈအေပၚ တည္ေဆာက္ထားျခင္းျဖစ္၏ ။ ၾကင္နာမႈကို ပါဠိေဝါဟာရအားျဖင္႔ အေဒါသ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေမတၱာ ဟူ၍လည္းေကာင္း ဆုိ၏ ၊ အမွန္အားျဖင္႔ ၾကင္နာမႈ၌ လက္ေတြ႕အားျဖင္႔ ခ်စ္ျခင္းသေဘာလည္း ပါ၏ ။ သနားျခင္းသေဘာလည္း ပါ၏ ၊ ထို႔ေၾကာင္႔ လူလူခ်င္း ဆက္ဆံရာ၌ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦးက ၾကင္နာမည္ ခ်စ္မည္ ဆိုပါလွ်င္ အခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံေရး၌ မေျပျပစ္စရာ ဘာမွ် မရွိ၊ မေခ်ာေမြ႔စရာ ဘာမွ် မရွိ ။ ထိုအခါ အခ်င္းခ်င္း၌ မၿငိမ္းခ်မ္းစရာ ဘာမ်ွမရွိ။ မသာယာစရာလည္း ဘာမ်ွမရွိ။ အစစ အရာရာ အားလုံးၿငိမ္းခ်မ္း သာယာေနမည္ ျဖစ္၏ ။ ထိုအခါ တစ္ဦးကို တစ္ဦးက သတ္ဖို႔ မဆိုထားႏွင္႔ တစ္ဦး၏ အက်ဳိးစီးပြားကို တစ္ဦးက ထိခိုက္ေအာင္ နစ္နာေအာင္ လုပ္ဖုိ႔ပင္ မရွိေခ်။ ထိုေၾကာင္႔ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို အလိုလိုေစာင္႔ထိန္း မိလ်က္သား ျဖစ္ေခ်မည္ ။
“ ပဲနိ ကိုသာ မိမိက ထိန္းသိမ္းႏိုင္ပါလ်ွင္ ေပါင္ သည္ သူ႔ကိုယ္သူ ထိန္းသိမ္းၿပီးသာ ျဖစ္၏ ” ဟူ၍ ဆိုရိုးစကားရွိ၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္အရ မိမိႏွင္႔ ဆက္ဆံရသူမ်ား အေပၚ မိမိကသာ တကယ္တမ္း ခ်စ္မည္၊ တကယ္တမ္း ၾကင္နာမည္၊ တကယ္တမ္းျမတ္ႏိုးမည္ ဆိုပါလ်ွင္ မိမိအေနျဖင္႔ ပါဏာတိ ပါတ သိကၡာပုဒ္ကို လုံၿခဳံေအာင္ ထိန္းသိမ္းရာ ေရာက္ၿပီး က်န္ေသာ သိကၡာပုဒ္မ်ားကို လုံၿခဳံေအာင္ ထိန္းသိမ္းဖို႔လည္း ဘာမ်ွ မခက္ခဲ၊ က်န္ေသာ သိကၡာပုဒ္မ်ားသည္ သူတို႔ကိုယ္ကို ပင္ သူတို႔ကပင္ ထိန္းသိမ္းၾကေပလိမ္႔မည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ ငါးပါးသီလတြင္ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို လုံၿခဳံေအာင္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ အေရးႀကီးပါ၏ ။ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို တကယ္တမ္း လုံၿခဳံေအာင္ ထိန္းသိမ္းမည္ ဆိုပါလ်ွင္ မိမိအေနျဖင္႔ မိမိႏွင္႔ ဆက္ဆံရသူမ်ားအေပၚ တကယ္တမ္း ၾကင္နာတတ္ဖို႔ လိုပါ၏ ။ ၾကင္နာသည္ဆိုရာ၌ ေမတၱသုတ္ ပရိတ္ေတာ္လာ အတိုင္း မိခင္ျဖစ္သူက မိမိ၏ တစ္ဦးတည္းေသာ သားအေပၚ ၾကင္နာျခင္းမ်ဳိးျဖင္႔ ၾကင္နာႏိုင္ေလ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္သည္ ပို၍လုံၿခဳံေလ ျဖစ္၏ ။ ၾကင္နာမႈသည္ ထိုထက္ ပိုနည္းလ်ွင္ လုံၿခဳံမႈ ပိုနည္းေလ ျဖစ္ေပလိမ္႔မည္ ။
အမွန္အားျဖင္႔ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ လုံၿခဳံမႈႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ ဆိုရလ်ွင္ သူတဖက္သား အေပၚ ၾကင္နာမႈသည္ မ်ားစြာျပ႒ာန္းထား၏ ။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ သူတစ္ဖက္သားအေပၚ ၾကင္နာမႈ မပါဘဲႏွင္႔ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင္႔ထိန္းျခင္းသည္ လူ႔ေဘာင္ေလာက ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေရးအတြက္ သိပ္ၿပီး ထိေရာက္ လွမည္ မဟုတ္ေခ်။
သူတစ္ဖက္သား အေပၚ ၾကင္နာဖို႔ဆိုသည္မွာ တာဝန္သိစိတ္ရွိမွ ၾကင္နာ၍ရသည္။ မိခင္သည္ မိမိ၏သားကို ေမြးျမဴဖို႔ တာဝန္ရွိ၏ ။ ထိုတာဝန္ကို မိခင္က သိ၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ မိခင္က သားကို ၾကင္နာျခင္း ျဖစ္၏ ။ သားကလည္း မိမိ၏ မိခင္ကို ျပဳစုဖို႔ တာဝန္ရွိ၏ ။ ထိုတာဝန္ကို သားက သိ၏ ။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ သားက မိမိ၏မိခင္ကို ၾကင္နာၾကျခင္းျဖစ္၏ ။ ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမမ်ားသည္လည္း အခ်င္းခ်င္း ယိုင္းပင္းဖုိ႔ တာဝန္ရွိၾက၏ ။ ထိုတာဝန္ကို သူတို႔ သိၾက၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမမ်ားသည္ အခ်င္းခ်င္း ၾကင္နာျခင္း ျဖစ္၏ ။ ပ႒ာန္း ဥပနိႆယ ပစၥည္း အရ ဤေျမ ဤေရ ဤႏိုင္ငံသားမ်ားသည္ မိမိအေပၚ ဥပနိႆယ ပစၥည္းျဖင္႔ ေက်းဇူးျပဳၾက၏ ။ ထိုေက်းဇူးကို ျပန္ဆပ္ဖုိ႔ မိမိ၌ တာဝန္ရွိ၏ ။ ထိုတာဝန္ကို မိမိက သိပါလ်ွင္ မိမိအေနျဖင္႔ ဤေျမဤေရ ဤႏိုင္ငံသားမ်ားအေပၚ မၾကင္နာႏိုင္စရာ ဘာမ်ွ မရွိ ။ တာဝန္ကို ေက်ျပြန္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေသာ အားျဖင္႔ ဤေျမ ဤေရ ဤႏိုင္ငံသားမ်ား အေပၚ ၾကင္နာရိုးမွန္ပါလ်ွင္ ဤေျမ ဤေရ ဤႏိုင္ငံသားမ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြားကို ထိခုိက္ နစ္နာေအာင္ ဘာမ်ွလုပ္လိမ္႔မည္ မဟုတ္။ ဤသေဘာသည္ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို လုံၿခဳံေအာင္ ထိန္းသိမ္းျခင္း၌ အတြင္းဝင္၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ပါဏာတိပါတ သိကၡာအနက္သည္ သဒၵတၳအားျဖင္႔ သူတစ္ပါး၏ အသက္ကို မသတ္ျခင္း ျဖစ္ေသာ္လည္း အဓိပၸာယတၳ ႏွင္႔ သာဝတၳအားျဖင္႔ မိမိအေပၚရွိေသာ သူတစ္ပါ၏ ေက်းဇူးကို ျပန္ဆပ္ရန္ တာဝန္ကို သိျခင္း၊ ၾကင္နာျခင္း ႏွင္႔ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္းျခင္းတို႔ ျဖစ္ၾကေလ၏ ။
အသိဟူသည္ အဆင္႔အားျဖင္႔ သုံးဆင္႔ရွိ၏ ။ ပထမအဆင္႔မွာ “စာေပသိ ” ျဖစ္၏ ။ ဒုတိယအဆင္႔မွာ “ ေလာကသိ ” ျဖစ္၏ ။ တတိယအဆင္႔မွာ “ ဘဝသိ ” ျဖစ္၏ ။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ အသိဟူသည္ စာေပအဆင္႔တြင္ မရပ္ေကာင္း၊ ေလာကသိ အဆင္႔သို႔ ေရာက္ေအာင္ သြားရ၏ ။ ေလာကသိ အဆင္႔သို႔ ေရာက္ျပန္ပါကလည္း ေလာကသိအဆင္႔တြင္ မရပ္ေကာင္း၊ ဘဝသိ အဆင္႔သို႔ ေရာက္ေအာင္ သြားရ၏ ။ ဘဝသိ အဆင္႔သို႔ ေရာက္မွသာ အသိသည္ ျပည္႔စုံ၏ ။ သို႔မဟုတ္ပါက အသိသည္ မျပည္႔စုံေခ် ။ ျပည္႔စုံေသာ အသိသည္ ေလာကအတြက္ လည္းေကာင္း၊ မိမိအတြက္လည္းေကာင္း မွန္ကန္ေသာ အက်ဳိးကို ျဖစ္ေစႏိုင္၏ ။ မျပည္႔စုံေသာ အသိသည္ ေလာကအတြက္ လည္းေကာင္း၊ မိမိအတြက္လည္းေကာင္း မွန္ကန္ေသာ အက်ဳိးကို မျဖစ္ေစတတ္၊ တစ္ခါတစ္ရံ အစြန္းေရာက္ သေဘာကို ေဆာင္တတ္သျဖင္႔ အႏၲရာယ္ကို ျဖစ္ေစတတ္၏ ။
အသိသုံးဆင္႔တြင္ စာေပသိကို သဒၵတၳမွ ရ၏ ။ ေလာကသိကို အဓိပၸာယတၳမွ ရ၏ ။ ဘဝသိကို ဘာဝတၳမွရ၏ ။ ဘဝသိကို ခႏၶာသိဟူ၍လည္းဆိုၾက၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ပါဏာတိပါတပုဒ္ႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း
တကယ္တမ္း ၾကင္နာလာၿပီဆိုပါလ်ွင္ မိမိ ၾကင္နာရသူထံမွ မေပးဘဲ သူ႔ပစၥည္းကို ယူဖို႔ မဆိုထားႏွင္႔ ေပးေသာပစၥည္းကိုပင္ ယူလိုစိတ္မရွိဘဲ မိမိကသာ မိမိ ၾကင္နာရသူအား မိမိ ပစၥည္းကို ေပးခ်င္၏ ။ သူ႔အက်ဳိးေက်းဇူး ရွိေရးအတြက္ အဘက္ဘက္မွ ပံ႔ပိုးခ်င္၏ ။ ထိုအခါ ငါးပါးသီလတြင္ အဒိႏၷာဒါန သိကၡာပုဒ္ကို လုံၿခဳံေအာင္ ေစာင္႔ထိန္းရာ၌ သူမေပးဘဲ သူ႔ဥစၥာကို မယူျခင္း သက္သက္သည္ပင္ သီလသေဘာအရ ဤသိကၡာပုဒ္ကို လုံၿခဳံေအာင္ ထိန္းသိမ္းရာ ေရာက္ပါ၏ ။ သို႔ရာတြင္ ထိုကဲ႔သို႔ ထိန္းသိမ္းျခင္းကား ပါရမီသေဘာမပါလ်ွင္ ေလာကပါလ တရားအေနျဖင္႔ ေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ထိေရာက္စြာ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ဖုိ႔ အခြင္႔အလမ္း သိပ္မရွိေခ်။ ထို႔ေၾကာင္႔ ပါရမီသေဘာအရ အဓိသီလအေနျဖင္႔ ဤသိကၡာပုဒ္ကို လုံၿခဳံေအာင္ ထိန္းသိမ္းရာ၌ မိမိဘက္မွ အနစ္နာခံသည္႔ သေဘာပါရ၏ ။
အနာခံျခင္း ဟူသည္မွာ ေလာဘကို သတ္ျခင္းျဖစ္၏ ။ ေလာဘေသပါမွ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကို ရမည္ ျဖစ္၏။ ေလာဘကို သတ္ရာတြင္ အေလာဘသည္ ပါရ၏ ။ ဤသိကၡာပုဒ္ကို ေစာင္႔ထိန္းရာတြင္ အေလာဘအေပၚ အေျခခံပါမွ ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ေစာင္႔ထိန္းရာ ေရာက္၏ ။ ပါဏာတိပါတ သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင္႔ထိန္းရာတြင္ အေဒါသ အေပၚ အေျခခံရသလို အဒိႏၷာဒါန သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင္႔ထိန္းရာတြင္ အေလာဘအေပၚအေျခခံရျခင္း ျဖစ္၏ ။ အေဒါသ သေဘာပါဝင္ေသာအခါ ၾကင္နာျခင္းသေဘာသည္ ျပ႒ာန္း၏ ။ အေလာဘ သေဘာပါဝင္ေသာအခါ ဘာကိုမ်ွ မေမ်ွာ္ကိုးဘဲ လြတ္လြတ္စြန္႔လႊတ္ျခင္း သေဘာသည္ ျပ႒ာန္း၏ ။
မိဘသည္ သားသမီးမ်ားကို ပံ႔ပိုးေသာအခါ သူတုိ႔ထံမွ ျပန္လည္ရေကာင္းေစ ဟူ၍ တစ္စုံတစ္ရာ ေမ်ွာ္ကိုးျခင္း မရွိဘဲ သူတုိ႔ေကာင္းစားေရး၊ သူတုိ႔စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာ ျဖစ္ေရးႏွင္႔ သူတုိ႔ႀကီးပြားေရး အတြက္သာ ေမ်ွာ္ကိုး၏ ။ မိမိအတြက္မူ ဘာမ်ွ မေမ်ွာ္ကိုး။ ဤသည္မွာ အေလာဘ၏ သေဘာကို ေပၚလြင္ေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္၏ ။ ထို႔ေၾကာင္႔ အေလာဘအေပၚ အေျခခံ၍ အဒိႏၷဒါန သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင္႔ထိန္းေသာအခါ သူတစ္ပါးအေပၚ ပံ႔ပိုးခ်င္ေသာ စိတ္သက္သက္ျဖင္႔ မိမိစြမ္းႏိုင္သလို အဘက္ဘက္မွ ပံ႔ပိုး၏ ။ အၾကံအား ဥာဏ္အားလိုလ်ွင္ အၾကံအား ဥာဏ္အား ျဖင္႔ပံ႔ပိုး၏ ။ ေမတၱာအားျဖင္႔လည္း ပံ႔ပိုး၏ ။
အဒိႏၷဒါန သိကၡာပုဒ္အရ သူတစ္ပါးပစၥည္းကို သူမေပးဘဲ မယူျခင္းသည္ လူလူခ်င္း ဆက္ဆံရာ၌ ေလာကၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ ျဖစ္ေအာင္ အၾကမ္းဆုံးေဆာင္ရြက္မႈသာ ျဖစ္၏ ။ အထိေရာက္ဆုံး ျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရာ၌မူ သူကေပးသည္ကို မယူဘဲ ၾကင္နာေသာ စိတ္ထားျဖင္႔ ဘာကိုမ်ွ တုံ႔ျပန္ေမ်ွာ္ကိုး ျခင္း မရွိဘဲ မိမိတတ္ႏိုင္သလို အဘက္ဘက္မွ သူတစ္ပါးကို ပံ႔ပိုးေပးရမည္ ျဖစ္၏ ။ ထိုအခါ လူမႈဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္၌ လူ႔ဘဝကို ရျခင္းသည္ ထိုက္တန္ေသာ ရျခင္း ျဖစ္ေပလိမ္႔မည္ ။
(ဦးေရႊေအာင္၊ ဘဝအျမင္သစ္၊ အခန္း ၅)
ဘႀကီးသက္
0 မွတ္ခ်က္ကေလးေရးေပးေနာ္.:
Post a Comment