ႏွစ္ဆယ္ရာစု ေက်ာ္လြန္ခဲ႔သည္မွာ ယေန႔ဆိုလွ်င္ (၁၂)ႏွစ္အတြင္းသို႔ ခ်ဥ္းနင္းဝင္ေရာက္ လာပါၿပီ။
ကမာၻ႔ႏွိင္ငံေရး၊စီးပြားေရး၊ယဥ္ေက်းမႈ၊လူမႈဆက္ဆံေရး၊အေတြးအေခၚ၊အယူအဆတို႔သည္လည္း လြန္စြာ ကြဲျပားျခားနားေနၿပီျဖစ္ပါသည္။
၁၉ရာစုႏွင္႔၂၀ရာစုတြင္ က်င္႔သံုးခဲ့ေသာေခါင္းေဆာင္မႈ ပံုသ႑ာန္ သည္လည္း ၂၁ရာစုႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းလဲလ်က္ ရွိေနသည္။
ယေန႔ေခတ္လို အခါသမယႏွင့္ သမား႐ိုုးက်ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အံဝင္ဂြင္က်ျခင္း မရွိေတာ့ေခ်။
ေျပာင္းလဲမႈအေပၚ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိႏိုင္မည့္ စစ္မွန္ေသာေခါင္းေဆာင္၊ ထက္ျမက္ေသာေခါင္းေဆာင္မ်ားေပၚထြန္္းရန္သည္ လြန္စြာ အေရးႀကီးေပသည္။
ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ ထက္ျမက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ေပၚထြက္ လာသည္ႏွင့္ကမာၻ႔ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းမ်ား ေျပာင္းလဲလာရသည္မွာ မလြဲဧကန္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ယေန႔ တ႐ုတ္၊ အိႏိၵယ၊ ဘရာဇီးစသည့္ႏိုင္ငံမ်ားကို ၾကည့္ပါက ထက္ထက္ျမက္ျမက္ႏွင့္ တက္ႂကြေသာ လူလတ္ပိုင္း ပညာတတ္မ်ား၊ နည္းပညာရွင္မ်ား၊ လွဳပ္ရွား တက္ႂကြသူ မ်ားႏွင့္ လူလတ္တန္းစား လုပ္ငန္းရွင္မ်ား ဝန္းရံထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရ မည္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာတြင္ မဂၤလာႏွင့္ အ,မဂၤလာ ဟူ၍ ေယဘူယ်အားျဖင့္ ႏွစ္မ်ိုဳးရွိပါသည္။
ကေလးေမြးဖြားလာသည္မွစတင္ကာ ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာ၊ရွင္ျပဳမဂၤလာ၊ အိမ္ေထာင္ျပဳေတာ့မည္ ဆိုပါက ေစ့စပ္မဂၤလာ၊ အိမ္ေထာင္ျပဳ ပါက ထိမ္းျမားမဂၤလာမ်ားဟူ၍ ဓနဂုဏ္ အေလ်ာက္၊ ရာထူးဂုဏ္သိမ္ အေလ်ာက္ က်င္းပျပဳလုပ္ ေလ့ရိွပါသည္။
အ,မဂၤလာ ဟုသတ္မွတ္သည့္ နာေရးကိစၥမ်ားတြင္ပင္ အသုဘ အခန္းအနားကို စည္စည္ ကားကားႏွင့္ သိုက္သိုက္ဝန္းဝန္း ရွိေအာင္ ႀကိဳးစား ျပဳလုပ္ေလ့ရွိပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံအလယ္ပုိင္းႏွင့္ အထက္အညာေဒသတို႔တြင္ဆိုင္းဝိုင္းမ်ားႏွင့္ပင္ အသုဘပို႔ေဆာင္ေလ့ ရွိပါသည္။
နာမည္ႀကီးပုဂၢိဳလ္မ်ား ကြယ္လြန္ေသာအခါ ကြယ္လြန္သူ၏ ဂုဏ္သတင္း၊ ေက်းဇူးတရားႏွင့္ အရည္အခ်င္း မ်ားကို ေဖာ္က်ဴးလ်က္ အထူးပင္ ႏွေျမာတသ၊ဝမ္းနည္းျခင္း ႀကီးစြာ ျဖစ္ၾကရ ပါသည္။
သာမန္လူမ်ား၏နာေရးသည္ အသုဘအျဖစ္ႏွင့္ပင္ၿပီးဆံုးရပါသည္။
စာေပေလာက၊ ဂီတေလာက၊ ႐ုပ္႐ွင္ေလာကမ်ားမွ ႏိုင္ငံေက်ာ္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ျပည္သူခ်စ္ေသာ အႏုပညာရွင္မ်ား၏ နာေရးသည္ အသုဘ မဟုတ္ေတာ့ပဲ ‘ဈာပန’ အျဖစ္ ခမ္းနားစြာ က်င္းပျပဳလုပ္ၿပီး ဂူသြင္း ဂုဏ္ျပဳၾကပါသည္။
ထိုမွတဆင့္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ အဓိပတိမ်ား၊ ကမာၻကေလးစားရေသာ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား၏ နာေရးကို ‘ႏိုင္ငံေတာ္ဈာပန’ အျဖစ္ ခမ္းနားႀကီး က်ယ္စြာ ျပဳလုပ္လ်က္ အမွတ္တရ ေအာက္ေမ့ဖြယ္ ဂူဗိမာန္မ်ား တည္ေဆာက္ကာ ေႏွာင္းလူတို႔အတြက္ သမိုင္းမွတ္တိုင္ တစ္ခုအျဖစ္ ဦးညႊတ္ရန္ တခမ္းတနား ထားရွိပါသည္။
ကမာၻသိ ကမာၻ႔ကုလသမဂၢအေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္းဦးသန္႔၏ နာေရးကို ‘ႏိုင္ငံေတာ္ဈာပန’ အျဖစ္က်င္းပ ျပဳလုပ္ရန္ ေနေန သာသာ ၊သာမန္လူမ်ားကဲ့သို႔ပင္ အသုဘခ်ရန္ ထိုစဥ္က ဥကၠဌ၊တနည္းအားျဖင့္ သမတ၊ ေနာက္တစ္မ်ိဳးေခၚေသာ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္း၏ ညႊန္ၾကားခ်က္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းသား လူငယ္မ်ားက ‘ျပည္သူ႔ဈာပန’ အျဖစ္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္မွာ ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ စံနမူနာတင္စရာ သမိုင္းျဖစ္ရပ္ တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။
ပေဒသရာဇ္ေခတ္တြင္ မ်ိဳး႐ိုးေခါင္းေဆာင္မႈကို တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္အတြက္ မင္းစိုးရာဇာ ေခါင္းေဆာင္မ်ား သာေပၚထြက္ခဲ့သည္။
အက်ိုဳးဆက္အားျဖင့္ ျမန္မာ့သမိုင္း၌ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္ျဖစ္ေသာ သီေပါ ဘုရင္မင္းျမတ္သည္ ၁၉၁၆ခုႏွစ္၊ဒီဇင္ဘာလ (၁၆)ရက္ေန႔၊အသက္(၅၈)ႏွစ္အ႐ြယ္တြင္ အိႏိၵယႏိုင္ငံ ဘံုေဘၿမိဳ႕ႏွင့္ မိုင္(၁၂၀)ကြာေဝးေသာ အုန္းေတာႀကီးမ်ား ထူထပ္စြာ ေပါက္ေရာက္ ေနသည့္ ရတနာဂီရိစံနန္းေတာ္၌ မထင္မရွားကြယ္လြန္ခဲ့ရပါသည္။
၁၉၄၈-၁၉၆၂ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္တြင္ ရာထူးဌာနႏၱရေခါင္းေဆာင္မႈကို တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္အတြက္ ဗ်ဴ႐ိုကရက္တစ္တစ္ပိုင္း ဖားေလာင္း ေကာင္တစ္ပိုင္း ေခါင္းေဆာင္မႈသာ ေပၚထြက္ခဲ့သည္။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း တစ္ပါတီအာဏာရွင္စနစ္အတြက္ အုတ္ျမစ္ခ်ေပးသကဲ့သို႔ ျဖစ္ခဲ့သည္မွာ မျငင္းႏိုင္ပါ။
ေနာက္ဆံုးတြင္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေရွ႕တန္းမွ ပါဝင္ခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ျပည္သူတို႔၏ ေက်ာခိုင္းမူကို ခံယူခဲ့ရၿပီး ‘ဈာပန’ ျပဳလုပ္ရန္ အသာထား ‘အသုဘ’ ႏွင့္သာ နိဂံုးခ်ဳပ္ခဲ့ရပါသည္။
၁၉၆၂ေနာက္ပိုင္းမွ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္အထိ တပည့္သားေျမး၊စားေက်းစားလက္ ေခါင္းေဆာင္မႈကို တည္ေဆာက္ ခဲ့သည့္အတြက္ ႏြားငတ္ေရခ် ေခါင္းေဆာင္မႈသာ ေပၚထြက္ခဲ့သည္။
(၂၆)ႏွစ္တိုင္တိုင္ မတရားအုပ္ခ်ဳပ္သြားသူ ဗိုလ္ေနဝင္းသည္ အသက္(၉၁)ႏွစ္အ႐ြယ္၊၂၀၀၂ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ကြယ္လြန္သြားရာ သူ၏ ‘အသုဘ’ ကိုလိုက္ပါပို႔ေဆာင္ခြင့္ရသူမွာ အေယာက္(၅၀)ေတာင္ မျပည့္ဟု သိရပါသည္။
ဆိုလိုသည္မွာ သာမန္လူတစ္ေယာက္၏ အသုဘေလာက္ေတာင္စည္ကားျခင္း မရွိပဲ ဘဝနိဂံုးခ်ဳပ္ခဲ့ရပါသည္။
ဗိုလ္ေနဝင္းၿပီးေနာက္ သမတရာထူးဆက္ခံခဲ့သူ ဦးစန္းယု ဆိုလွ်င္လည္း ႏွေျမာတသမႈ ေဝးစြ၊သူ၏ ‘အသုဘ’ ကိုျပည္သူမ်ား သိေတာင္ မသိလိုက္ေခ်။
၁၉၆၂-၁၉၈၈ နိဂံုးခ်ဳပ္ၿပီးေနာက္ နဝတဥကၠဌႀကီး၊စစ္အင္အားမ်ားလြန္မင္းစြာ တိုးခ်ဲ႕ကာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး ဟူေသာ ရာထူးကို တပ္ဆင္ခဲ့သူ ဗိုလ္ေစာေမာင္လည္း ႐ူးေၾကာင္ေၾကာင္ျဖစ္ကာ လူ႔ေလာကမွ အၿပီးတိုင္ စြန္႔ခြာသြားေပၿပီ။၊
‘သမိုင္းျဖစ္ရပ္မ်ားကို နားလည္သေဘာေပါက္ျခင္းမရွိသူ မည္သူမဆိုသည္ ကံၾကမၼာဆိုးမ်ားကို ထပ္ခါတလဲလဲ ျပဳလုပ္သည္’ ဟူေသာ အဆိုသည္ ေခါင္းေဆာင္မႈေလာကကို ၾကံ့ခိုင္ေအာင္ ေရွာင္ၾကဥ္ရမည့္ အဆိုအမိန္႔အျဖစ္ ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္ၿပီးသား ျဖစ္ပါသည္။
သို႔အတြက္ ယေန႔ျမန္မာ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ကို တည္ေဆာက္ရန္ ႀကိဳးပမ္းေနၾကသူမ်ားသည္ ယင္းအဆိုအမိန္္႔ကို ရင္ထဲ အသည္းထဲ စြဲ၍ မွတ္ သားၿပီး လိုက္နာေဆာင္႐ြက္ၾကရပါလိမ့္မည္။
‘ႏိုင္ငံေတာ္ကို ေက်ာက္မ်ား၊သစ္မ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္၍ မရႏိုင္၊ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ အက်င့္စာရိတၱ တို႔ျဖင့္သာ တည္ေဆာင္ႏိုင္ပါသည္’ ဟု အရစၥတိုတယ္က ေျပာခဲ့ပါသည္။
၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးသည္မွ ယခုအခ်ိန္အထိ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ိ အက်င့္စာရိတၱမ်ား ခၽြတ္ခ်ံဳက်ေနသည္မွာ ျငင္းစရာမရွိပါ။
သို႔အတြက္ ယင္းကိစၥကို တေျဖးေျဖးႏွင့္ မျဖစ္မေန တည္ေဆာက္ေပးရပါမည္။
ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္၊ပါတီေခါင္းေဆာင္၊လူမ်ိဳးစုေခါင္းေဆာင္၊ေဒသေခါင္းေဆာင္၊ၿမိဳ႕နယ္ေခါင္းေဆာင္၊ ရပ္ကြက္ ေခါင္းေဆာင္၊ေက်း႐ြာ ေခါင္းေဆာင္၊ အိမ္ေထာင္ဦးစီး တနည္း ဆိုရေသာ္ အိမ္ေထာင့္ ေခါင္းေဆာင္ အားလံုးတို႔သည္ လူသားတို႔အသက္ရွင္ ေနႏိုင္ေရးအတြက္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ စားေရး၊ေနေရး၊ ဝတ္ေရးတို႔ကို အဆင္ေျပေစရန္ ႀကိဳးစားေပး ရမည္ ျဖစ္သည္။
ေခါင္းေဆာင္ဆိုသည္မွာ မိမိ ဦးေဆာင္တာဝန္ယူေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ ရည္မွန္းခ်က္၊ လိုရင္းဆိုရေသာ္ ေက်း႐ြာ၊ ရပ္ကြက္၊ၿမိဳ႕နယ္၊တိုင္း၊ လူမ်ိဳး၊ လူမ်ိဳးစုတို႔၏ ရည္မွန္းခ်က္ သို႔မဟုတ္ အက်ိဳးလိုလားခ်က္ကို ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ရပ္ကြက္သူ၊ ရပ္ကြက္သား၊ ၿမိဳ႕နယ္သူ ၿမိဳ႕နယ္သား၊ မိမိတို႔လူမ်ိဳး၊ မိမိတို႔လူမ်ိဳး စုမ်ားကို ဦးေဆာင္လ်က္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အက်ိဳးအျပစ္ အားလံုးကို တာဝန္ခံရ သူျဖစ္ပါသည္။
၁၉၄၄ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္သမတျဖစ္သူ ထ႐ူးမင္းသည္ သူ၏အလုပ္စားပြဲ၌ ‘သမင္ ဤတာမွထြက္သည္’ ဟူေသာ စာတန္ုးကေလးကို ေရးကာတင္ထားပါသည္။ ‘ေ႐ႊသမင္ဘယ္ကထြက္ မင္းႀကီးတာကထြက္’ ဆိုေသာ စကားအတိုင္း ေခါင္းေဆာင္လုပ္သူက အျပစ္မွန္သမွ်ကို တာဝန္ယူသည္ ဟုဆိုလိုေသာစကားျဖစ္ပါသည္။
၂၁ရာစု ေခါင္းေဆာင္မႈအခန္းက႑သည္ အမိန္႔ေပးေစခိုင္းျခင္း မဟုတ္ေတာ့ပဲ ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ မွ်ေဝခံစားျခင္း သာျဖစ္သည္။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏အေယာက္(၄၀)ေျမာက္ သမတ ျဖစ္သူ ေရာ္နယ္ရီဂင္က ‘သင္ရွာေတြ႔တဲ့ အေကာင္းဆံုးလူေတြနဲ႔ သင့္ကို ဝန္းရံ ထားၿပီး အာဏာေတြကို ေပးေဝတာမွာ သင္ ဘာမွ ဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္မႈ မလုပ္ပါန’ဲ႔ တဲ့။
ဂ်ဴးလူမ်ိဳးမ်ား၏ ကံၾကမၼာကို ေကာင္းမြန္ေအာင္ ဖန္တည္းေပးခဲ့ေသာ အစၥေရးႏိုင္ငံ၏ ပထမဦးဆံုး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္သူ ေဒးဗစ္ဘင္ဂူရီယန္က ရွင္းရွင္းျပတ္ျပတ္ ေျပာခဲ့တာက ‘ကၽြမ္းက်င္သူတစ္ေယာက္က မၿပီးႏိုင္၊ မလုပ္ႏိုင္ဟုေျပာလွ်င္ အျခားကၽြမ္းက်င္သူကို ခိုင္းပါ’ တဲ့။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔၏ ျမန္မာနုိင္ငံ၌ ေနရာတစ္ေနရာတြင္ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ျပီ ဆုိသည္ႏွင့္ တုိးတက္ေသာအျမင္၊ ေျပာင္းလဲမႈ စြမ္းရည္မရွိပဲႏွင့္ အျမဲတမ္းေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ခန္႔ထားၾကျခင္းသည္ လြန္စြာဆုိး ရြားေသာ ကိစၥျဖစ္ပါသည္။
သုိ႔အတြက္ မိမိကုိယ္မိမိ ျပန္လည္သံုးသပ္ဆင္ျခင္ျပီး စြမ္းေဆာင္ရည္ ေလ်ာ့နည္းေနျပီဟု ယူဆသည္ႏွင့္တျပိဳင္နက္ အစြမ္းအစရွိသူ၊ ေျပာင္းလဲမႈ စြမ္းရည္ႏွင့္ ျပည့္စံုသူမ်ားထံ ေခါင္းေဆာင္ တာဝန္ကုိ လက္ေျပာင္းေပး ေစခ်င္ပါသည္။
သုိ႔မွသာျမန္မာ့နုိင္ငံေရး ေရစီးေၾကာင္း သစ္တြင္ လုိက္ပါေဆာင္ရြက္ၾကမည့္သူမ်ား အတြက္ ေနာင္တခ်ိန္၌ ‘အသုဘ’ မဟုတ္ေတာ့ပဲ ‘စ်ာပန’အဆင့္ တက္လွမ္းနုိင္မည့္ နုိင္ငံျပဳသုခမိန္မ်ား၊ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္လာမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္လွ်က္ ဤေဆာင္းပါးကုိ ေရးသား အပ္ပါသည္။
သန္႔စင္ေအာင္(ရန္ကင္း)
-22-1-2012
ဓါတ္ပုံမ်ားကုိ ယာဟုိးဆာ့ခ်္ မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။ (ဟစ္တုိင္)
ကမာၻ႔ႏွိင္ငံေရး၊စီးပြားေရး၊ယဥ္ေက်းမႈ၊လူမႈဆက္ဆံေရး၊အေတြးအေခၚ၊အယူအဆတို႔သည္လည္း လြန္စြာ ကြဲျပားျခားနားေနၿပီျဖစ္ပါသည္။
၁၉ရာစုႏွင္႔၂၀ရာစုတြင္ က်င္႔သံုးခဲ့ေသာေခါင္းေဆာင္မႈ ပံုသ႑ာန္ သည္လည္း ၂၁ရာစုႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းလဲလ်က္ ရွိေနသည္။
ယေန႔ေခတ္လို အခါသမယႏွင့္ သမား႐ိုုးက်ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အံဝင္ဂြင္က်ျခင္း မရွိေတာ့ေခ်။
ေျပာင္းလဲမႈအေပၚ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိႏိုင္မည့္ စစ္မွန္ေသာေခါင္းေဆာင္၊ ထက္ျမက္ေသာေခါင္းေဆာင္မ်ားေပၚထြန္္းရန္သည္ လြန္စြာ အေရးႀကီးေပသည္။
ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ ထက္ျမက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ေပၚထြက္ လာသည္ႏွင့္ကမာၻ႔ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းမ်ား ေျပာင္းလဲလာရသည္မွာ မလြဲဧကန္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ယေန႔ တ႐ုတ္၊ အိႏိၵယ၊ ဘရာဇီးစသည့္ႏိုင္ငံမ်ားကို ၾကည့္ပါက ထက္ထက္ျမက္ျမက္ႏွင့္ တက္ႂကြေသာ လူလတ္ပိုင္း ပညာတတ္မ်ား၊ နည္းပညာရွင္မ်ား၊ လွဳပ္ရွား တက္ႂကြသူ မ်ားႏွင့္ လူလတ္တန္းစား လုပ္ငန္းရွင္မ်ား ဝန္းရံထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရ မည္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာတြင္ မဂၤလာႏွင့္ အ,မဂၤလာ ဟူ၍ ေယဘူယ်အားျဖင့္ ႏွစ္မ်ိုဳးရွိပါသည္။
ကေလးေမြးဖြားလာသည္မွစတင္ကာ ကင္ပြန္းတပ္ မဂၤလာ၊ရွင္ျပဳမဂၤလာ၊ အိမ္ေထာင္ျပဳေတာ့မည္ ဆိုပါက ေစ့စပ္မဂၤလာ၊ အိမ္ေထာင္ျပဳ ပါက ထိမ္းျမားမဂၤလာမ်ားဟူ၍ ဓနဂုဏ္ အေလ်ာက္၊ ရာထူးဂုဏ္သိမ္ အေလ်ာက္ က်င္းပျပဳလုပ္ ေလ့ရိွပါသည္။
အ,မဂၤလာ ဟုသတ္မွတ္သည့္ နာေရးကိစၥမ်ားတြင္ပင္ အသုဘ အခန္းအနားကို စည္စည္ ကားကားႏွင့္ သိုက္သိုက္ဝန္းဝန္း ရွိေအာင္ ႀကိဳးစား ျပဳလုပ္ေလ့ရွိပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံအလယ္ပုိင္းႏွင့္ အထက္အညာေဒသတို႔တြင္ဆိုင္းဝိုင္းမ်ားႏွင့္ပင္ အသုဘပို႔ေဆာင္ေလ့ ရွိပါသည္။
နာမည္ႀကီးပုဂၢိဳလ္မ်ား ကြယ္လြန္ေသာအခါ ကြယ္လြန္သူ၏ ဂုဏ္သတင္း၊ ေက်းဇူးတရားႏွင့္ အရည္အခ်င္း မ်ားကို ေဖာ္က်ဴးလ်က္ အထူးပင္ ႏွေျမာတသ၊ဝမ္းနည္းျခင္း ႀကီးစြာ ျဖစ္ၾကရ ပါသည္။
သာမန္လူမ်ား၏နာေရးသည္ အသုဘအျဖစ္ႏွင့္ပင္ၿပီးဆံုးရပါသည္။
စာေပေလာက၊ ဂီတေလာက၊ ႐ုပ္႐ွင္ေလာကမ်ားမွ ႏိုင္ငံေက်ာ္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ျပည္သူခ်စ္ေသာ အႏုပညာရွင္မ်ား၏ နာေရးသည္ အသုဘ မဟုတ္ေတာ့ပဲ ‘ဈာပန’ အျဖစ္ ခမ္းနားစြာ က်င္းပျပဳလုပ္ၿပီး ဂူသြင္း ဂုဏ္ျပဳၾကပါသည္။
ထိုမွတဆင့္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ အဓိပတိမ်ား၊ ကမာၻကေလးစားရေသာ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား၏ နာေရးကို ‘ႏိုင္ငံေတာ္ဈာပန’ အျဖစ္ ခမ္းနားႀကီး က်ယ္စြာ ျပဳလုပ္လ်က္ အမွတ္တရ ေအာက္ေမ့ဖြယ္ ဂူဗိမာန္မ်ား တည္ေဆာက္ကာ ေႏွာင္းလူတို႔အတြက္ သမိုင္းမွတ္တိုင္ တစ္ခုအျဖစ္ ဦးညႊတ္ရန္ တခမ္းတနား ထားရွိပါသည္။
ကမာၻသိ ကမာၻ႔ကုလသမဂၢအေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္းဦးသန္႔၏ နာေရးကို ‘ႏိုင္ငံေတာ္ဈာပန’ အျဖစ္က်င္းပ ျပဳလုပ္ရန္ ေနေန သာသာ ၊သာမန္လူမ်ားကဲ့သို႔ပင္ အသုဘခ်ရန္ ထိုစဥ္က ဥကၠဌ၊တနည္းအားျဖင့္ သမတ၊ ေနာက္တစ္မ်ိဳးေခၚေသာ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေနဝင္း၏ ညႊန္ၾကားခ်က္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းသား လူငယ္မ်ားက ‘ျပည္သူ႔ဈာပန’ အျဖစ္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္မွာ ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ စံနမူနာတင္စရာ သမိုင္းျဖစ္ရပ္ တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။
ပေဒသရာဇ္ေခတ္တြင္ မ်ိဳး႐ိုးေခါင္းေဆာင္မႈကို တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္အတြက္ မင္းစိုးရာဇာ ေခါင္းေဆာင္မ်ား သာေပၚထြက္ခဲ့သည္။
အက်ိုဳးဆက္အားျဖင့္ ျမန္မာ့သမိုင္း၌ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္ျဖစ္ေသာ သီေပါ ဘုရင္မင္းျမတ္သည္ ၁၉၁၆ခုႏွစ္၊ဒီဇင္ဘာလ (၁၆)ရက္ေန႔၊အသက္(၅၈)ႏွစ္အ႐ြယ္တြင္ အိႏိၵယႏိုင္ငံ ဘံုေဘၿမိဳ႕ႏွင့္ မိုင္(၁၂၀)ကြာေဝးေသာ အုန္းေတာႀကီးမ်ား ထူထပ္စြာ ေပါက္ေရာက္ ေနသည့္ ရတနာဂီရိစံနန္းေတာ္၌ မထင္မရွားကြယ္လြန္ခဲ့ရပါသည္။
၁၉၄၈-၁၉၆၂ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္တြင္ ရာထူးဌာနႏၱရေခါင္းေဆာင္မႈကို တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္အတြက္ ဗ်ဴ႐ိုကရက္တစ္တစ္ပိုင္း ဖားေလာင္း ေကာင္တစ္ပိုင္း ေခါင္းေဆာင္မႈသာ ေပၚထြက္ခဲ့သည္။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း တစ္ပါတီအာဏာရွင္စနစ္အတြက္ အုတ္ျမစ္ခ်ေပးသကဲ့သို႔ ျဖစ္ခဲ့သည္မွာ မျငင္းႏိုင္ပါ။
ေနာက္ဆံုးတြင္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေရွ႕တန္းမွ ပါဝင္ခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ျပည္သူတို႔၏ ေက်ာခိုင္းမူကို ခံယူခဲ့ရၿပီး ‘ဈာပန’ ျပဳလုပ္ရန္ အသာထား ‘အသုဘ’ ႏွင့္သာ နိဂံုးခ်ဳပ္ခဲ့ရပါသည္။
၁၉၆၂ေနာက္ပိုင္းမွ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္အထိ တပည့္သားေျမး၊စားေက်းစားလက္ ေခါင္းေဆာင္မႈကို တည္ေဆာက္ ခဲ့သည့္အတြက္ ႏြားငတ္ေရခ် ေခါင္းေဆာင္မႈသာ ေပၚထြက္ခဲ့သည္။
(၂၆)ႏွစ္တိုင္တိုင္ မတရားအုပ္ခ်ဳပ္သြားသူ ဗိုလ္ေနဝင္းသည္ အသက္(၉၁)ႏွစ္အ႐ြယ္၊၂၀၀၂ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ကြယ္လြန္သြားရာ သူ၏ ‘အသုဘ’ ကိုလိုက္ပါပို႔ေဆာင္ခြင့္ရသူမွာ အေယာက္(၅၀)ေတာင္ မျပည့္ဟု သိရပါသည္။
ဆိုလိုသည္မွာ သာမန္လူတစ္ေယာက္၏ အသုဘေလာက္ေတာင္စည္ကားျခင္း မရွိပဲ ဘဝနိဂံုးခ်ဳပ္ခဲ့ရပါသည္။
ဗိုလ္ေနဝင္းၿပီးေနာက္ သမတရာထူးဆက္ခံခဲ့သူ ဦးစန္းယု ဆိုလွ်င္လည္း ႏွေျမာတသမႈ ေဝးစြ၊သူ၏ ‘အသုဘ’ ကိုျပည္သူမ်ား သိေတာင္ မသိလိုက္ေခ်။
၁၉၆၂-၁၉၈၈ နိဂံုးခ်ဳပ္ၿပီးေနာက္ နဝတဥကၠဌႀကီး၊စစ္အင္အားမ်ားလြန္မင္းစြာ တိုးခ်ဲ႕ကာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး ဟူေသာ ရာထူးကို တပ္ဆင္ခဲ့သူ ဗိုလ္ေစာေမာင္လည္း ႐ူးေၾကာင္ေၾကာင္ျဖစ္ကာ လူ႔ေလာကမွ အၿပီးတိုင္ စြန္႔ခြာသြားေပၿပီ။၊
‘သမိုင္းျဖစ္ရပ္မ်ားကို နားလည္သေဘာေပါက္ျခင္းမရွိသူ မည္သူမဆိုသည္ ကံၾကမၼာဆိုးမ်ားကို ထပ္ခါတလဲလဲ ျပဳလုပ္သည္’ ဟူေသာ အဆိုသည္ ေခါင္းေဆာင္မႈေလာကကို ၾကံ့ခိုင္ေအာင္ ေရွာင္ၾကဥ္ရမည့္ အဆိုအမိန္႔အျဖစ္ ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္ၿပီးသား ျဖစ္ပါသည္။
သို႔အတြက္ ယေန႔ျမန္မာ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ကို တည္ေဆာက္ရန္ ႀကိဳးပမ္းေနၾကသူမ်ားသည္ ယင္းအဆိုအမိန္္႔ကို ရင္ထဲ အသည္းထဲ စြဲ၍ မွတ္ သားၿပီး လိုက္နာေဆာင္႐ြက္ၾကရပါလိမ့္မည္။
‘ႏိုင္ငံေတာ္ကို ေက်ာက္မ်ား၊သစ္မ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္၍ မရႏိုင္၊ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ အက်င့္စာရိတၱ တို႔ျဖင့္သာ တည္ေဆာင္ႏိုင္ပါသည္’ ဟု အရစၥတိုတယ္က ေျပာခဲ့ပါသည္။
၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးသည္မွ ယခုအခ်ိန္အထိ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ိ အက်င့္စာရိတၱမ်ား ခၽြတ္ခ်ံဳက်ေနသည္မွာ ျငင္းစရာမရွိပါ။
သို႔အတြက္ ယင္းကိစၥကို တေျဖးေျဖးႏွင့္ မျဖစ္မေန တည္ေဆာက္ေပးရပါမည္။
ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္၊ပါတီေခါင္းေဆာင္၊လူမ်ိဳးစုေခါင္းေဆာင္၊ေဒသေခါင္းေဆာင္၊ၿမိဳ႕နယ္ေခါင္းေဆာင္၊ ရပ္ကြက္ ေခါင္းေဆာင္၊ေက်း႐ြာ ေခါင္းေဆာင္၊ အိမ္ေထာင္ဦးစီး တနည္း ဆိုရေသာ္ အိမ္ေထာင့္ ေခါင္းေဆာင္ အားလံုးတို႔သည္ လူသားတို႔အသက္ရွင္ ေနႏိုင္ေရးအတြက္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ စားေရး၊ေနေရး၊ ဝတ္ေရးတို႔ကို အဆင္ေျပေစရန္ ႀကိဳးစားေပး ရမည္ ျဖစ္သည္။
ေခါင္းေဆာင္ဆိုသည္မွာ မိမိ ဦးေဆာင္တာဝန္ယူေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ ရည္မွန္းခ်က္၊ လိုရင္းဆိုရေသာ္ ေက်း႐ြာ၊ ရပ္ကြက္၊ၿမိဳ႕နယ္၊တိုင္း၊ လူမ်ိဳး၊ လူမ်ိဳးစုတို႔၏ ရည္မွန္းခ်က္ သို႔မဟုတ္ အက်ိဳးလိုလားခ်က္ကို ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ရပ္ကြက္သူ၊ ရပ္ကြက္သား၊ ၿမိဳ႕နယ္သူ ၿမိဳ႕နယ္သား၊ မိမိတို႔လူမ်ိဳး၊ မိမိတို႔လူမ်ိဳး စုမ်ားကို ဦးေဆာင္လ်က္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အက်ိဳးအျပစ္ အားလံုးကို တာဝန္ခံရ သူျဖစ္ပါသည္။
၁၉၄၄ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္သမတျဖစ္သူ ထ႐ူးမင္းသည္ သူ၏အလုပ္စားပြဲ၌ ‘သမင္ ဤတာမွထြက္သည္’ ဟူေသာ စာတန္ုးကေလးကို ေရးကာတင္ထားပါသည္။ ‘ေ႐ႊသမင္ဘယ္ကထြက္ မင္းႀကီးတာကထြက္’ ဆိုေသာ စကားအတိုင္း ေခါင္းေဆာင္လုပ္သူက အျပစ္မွန္သမွ်ကို တာဝန္ယူသည္ ဟုဆိုလိုေသာစကားျဖစ္ပါသည္။
၂၁ရာစု ေခါင္းေဆာင္မႈအခန္းက႑သည္ အမိန္႔ေပးေစခိုင္းျခင္း မဟုတ္ေတာ့ပဲ ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ မွ်ေဝခံစားျခင္း သာျဖစ္သည္။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏အေယာက္(၄၀)ေျမာက္ သမတ ျဖစ္သူ ေရာ္နယ္ရီဂင္က ‘သင္ရွာေတြ႔တဲ့ အေကာင္းဆံုးလူေတြနဲ႔ သင့္ကို ဝန္းရံ ထားၿပီး အာဏာေတြကို ေပးေဝတာမွာ သင္ ဘာမွ ဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္မႈ မလုပ္ပါန’ဲ႔ တဲ့။
ဂ်ဴးလူမ်ိဳးမ်ား၏ ကံၾကမၼာကို ေကာင္းမြန္ေအာင္ ဖန္တည္းေပးခဲ့ေသာ အစၥေရးႏိုင္ငံ၏ ပထမဦးဆံုး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္သူ ေဒးဗစ္ဘင္ဂူရီယန္က ရွင္းရွင္းျပတ္ျပတ္ ေျပာခဲ့တာက ‘ကၽြမ္းက်င္သူတစ္ေယာက္က မၿပီးႏိုင္၊ မလုပ္ႏိုင္ဟုေျပာလွ်င္ အျခားကၽြမ္းက်င္သူကို ခိုင္းပါ’ တဲ့။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔၏ ျမန္မာနုိင္ငံ၌ ေနရာတစ္ေနရာတြင္ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ျပီ ဆုိသည္ႏွင့္ တုိးတက္ေသာအျမင္၊ ေျပာင္းလဲမႈ စြမ္းရည္မရွိပဲႏွင့္ အျမဲတမ္းေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ခန္႔ထားၾကျခင္းသည္ လြန္စြာဆုိး ရြားေသာ ကိစၥျဖစ္ပါသည္။
သုိ႔အတြက္ မိမိကုိယ္မိမိ ျပန္လည္သံုးသပ္ဆင္ျခင္ျပီး စြမ္းေဆာင္ရည္ ေလ်ာ့နည္းေနျပီဟု ယူဆသည္ႏွင့္တျပိဳင္နက္ အစြမ္းအစရွိသူ၊ ေျပာင္းလဲမႈ စြမ္းရည္ႏွင့္ ျပည့္စံုသူမ်ားထံ ေခါင္းေဆာင္ တာဝန္ကုိ လက္ေျပာင္းေပး ေစခ်င္ပါသည္။
သုိ႔မွသာျမန္မာ့နုိင္ငံေရး ေရစီးေၾကာင္း သစ္တြင္ လုိက္ပါေဆာင္ရြက္ၾကမည့္သူမ်ား အတြက္ ေနာင္တခ်ိန္၌ ‘အသုဘ’ မဟုတ္ေတာ့ပဲ ‘စ်ာပန’အဆင့္ တက္လွမ္းနုိင္မည့္ နုိင္ငံျပဳသုခမိန္မ်ား၊ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္လာမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္လွ်က္ ဤေဆာင္းပါးကုိ ေရးသား အပ္ပါသည္။
သန္႔စင္ေအာင္(ရန္ကင္း)
-22-1-2012
ဓါတ္ပုံမ်ားကုိ ယာဟုိးဆာ့ခ်္ မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။ (ဟစ္တုိင္)
0 မွတ္ခ်က္ကေလးေရးေပးေနာ္.:
Post a Comment