အခုတစ္ေလာ ဖတ္ၾကည့္မိတဲ႔ ပုဒ္မေလးေတြပါ၊ ေလ႔လာလိုသူေတြ အတြက္ပါ၊ အက်ယ္လိုခ်င္ရင္ေတာ႔
မူရင္းဥပေဒမ်ားကိုသာ ရႈပါေလ ...
ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ
အခန္း (၁) ႏိုင္ငံေတာ္အေျခခံမူမ်ား
ပုဒ္မ ၁၁။ (က) ႏိုင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၏ ခက္မသံုးျဖာျဖစ္သည့္ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
အာဏာႏွင္႔ တရားစီရင္ေရး အာဏာတို႔ကို တတ္ႏိုင္သမွ် ပိုင္းျခားသံုးစြဲျခင္းႏွင္႔ အခ်င္းခ်င္း
အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းျခင္းတို႔ျပဳသည္၊
(ခ) ထိုသို႔ပိုင္းျခားထားသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာသံုးရပ္ကို ျပည္ေထာင္စု၊ တိုင္းေဒသႀကီးမ်ား၊
ျပည္နယ္မ်ားႏွင္႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင္႔ရစီရင္စုမ်ားအား ခြဲေဝအပ္ႏွင္းသည္။
ပုဒ္မ ၂၀။ (စ) တပ္မေတာ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင္႔ေရွာက္ရန္ အဓိက
တာဝန္ရွိသည္။
အခန္း (၅) အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၏ တာဝန္ႏွင္႔လုပ္ပိုင္ခြင္႔
ပုဒ္မ ၂၀၃။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အား တာဝန္ခံရမည္။ ဒုတိယသမၼတမ်ားသည္
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတအားလည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတမွတစ္ဆင္႔ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အား
လည္းေကာင္း တာဝန္ခံရမည္။
ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအခြင္႔အာဏာ
ပုဒ္မ ၂၁၆။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင္႔မဆန္႔က်င္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စု၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ
အာဏာသည္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပဳႏိုင္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားသို႔လည္း
သက္ေရာက္ပ်ံ႕ႏွံ႔သည္။
အခန္း (၆) တရားစီရင္ေရး
ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုး ဆံုးျဖတ္ခ်က္၏ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ
ပုဒ္မ ၃၂၄။ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္သည္ အၿပီးအျပတ္
အတည္ျဖစ္သည္။
အခန္း (၁၄) ကူးေျပာင္းေရးကာလ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား
ပုဒ္မ ၄၄၅။ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႕ႏွင္႔
ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင္႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီတို႔၏ မူဝါဒလမ္းၫႊန္မႈမ်ား၊ ဥပေဒမ်ား၊ နည္းဥပေဒမ်ား၊
စည္းမ်ဥ္းမ်ား၊ အမိန္႔ျပန္တမ္းမ်ား၊ ေၾကညာခ်က္မ်ားကိုလည္းေကာင္၊ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ
တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႕ႏွင္႔ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင္႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီတို႔၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား၊
တာဝန္မ်ားႏွင္႔ ရပိုင္ခြင္႔မ်ားကိုလည္းေကာင္း ဆက္ခံသည္။ ယင္းအဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ အဖြဲ႕ဝင္တစ္ဦးဦး၊ သို႔မဟုတ္
အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္တစ္ဦးဦး၏ တာဝန္အရေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားအေပၚ အေၾကာင္းျပဳလွ်က္ ယင္းတို႔အား
တရားစြဲဆိုျခင္း၊ အေရးယူျခင္း မရွိေစရ။
ပုဒ္မ ၄၄၆။ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ပယ္ဖ်က္ျခင္း၊ ျပင္ဆင္ျခင္း မျပဳေသးမီ
ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင္႔ မဆန္႔က်င္သမွ် အတည္ျဖစ္သည္။
အခန္း (၁၅) အေထြေထြျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား
ပုဒ္မ ၄၄၉။ ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္းရွိ ဥပေဒအားလံုး၏ အေျခခံဥပေဒျဖစ္သည္။
ပုဒ္မ ၄၅၃။ ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ စကားရပ္မ်ားကို အနက္အဓိပၸါယ္ဖြင္႔ဆိုရာတြင္ တည္ဆဲ
စကားရပ္မ်ား အနက္အဓိပၸါယ္ ဖြင္႔ဆိုေရးဥပေဒကို ကိုးကားရမည္။
---------------------------------------------
ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံုရံုးဥပေဒ အမွတ္ ၂၁/၂၀၁၀
အခန္း (၃) ခံုရံုး၏ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ား
ပုဒ္မ ၁၂။ ခံုရံုး၏လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္ -
(က) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို အနက္အဓိပၸါယ္ဖြင္႔ဆိုျခင္း၊
အခန္း (၄) ခံုရံုး၏ အဓိပၸါယ္ဖြင္႔ဆိုခ်က္၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ႏွင္႔ သေဘာထားရယူရန္ တင္သြင္းျခင္း
ပုဒ္မ ၁၃။ ခံုရံုး၏ အဓိပၸါယ္ဖြင္႔ဆိုခ်က္၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ႏွင္႔ သေဘာထားရယူရန္ ကိစၥမ်ားေပၚေပါက္ပါက
ေအာက္ပါပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ခံုရံုးသို႔ တိုက္ရိုက္တင္သြင္းခြင္႔ရွိသည္ -
(က) ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၊
(ခ) ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ နာယက၊
(ဂ) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒၊
(ဃ) အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒၊
(င) ျပည္ေထာင္စုတရားသူႀကီးခ်ဳပ္၊
(ဃ) ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒။
အခန္း (၅) စိစစ္ျခင္း၊ ၾကားနာျခင္းႏွင္႔ အၿပီးသတ္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ျခင္း
စိစစ္ျခင္း
ပုဒ္မ ၁၈။ ဥကၠ႒သည္ ပုဒ္မ ၁၆ သို႔မဟုတ္ ၁၇ အရ တင္သြင္းေသာ တင္ျပခ်က္ကို စိစစ္တင္ျပရန္
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ေရြးခ်ယ္သည့္အဖြဲ႕ဝင္မ်ား အနက္မွ တစ္ဦး၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒က ေရြးခ်ယ္သည့္
အဖြဲ႕ဝင္မ်ားအနက္မွ တစ္ဦးႏွင္႔ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒က ေရြးခ်ယ္သည့္ အဖြဲ႕ဝင္မ်ားအနက္မွ
တစ္ဦးတို႔ပါဝင္ေသာ စိစစ္ေရးအဖြဲ႕ကို ဖြဲ႕စည္းေပးရမည္။
ၾကားနာျခင္း
ပုဒ္မ ၂၀။ တင္ျပခ်က္ႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ ဥကၠ႒အပါအဝင္ အဖြဲ႕ဝင္မ်ားအားလံုးက ၾကားနာဆံုးျဖတ္ရမည္။
ယင္းသို႔ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ တာဝန္တစ္ရပ္ရပ္အရျဖစ္ေစ အျခားအေၾကာင္းတစ္ခုခုေၾကာင္႔ျဖစ္ေစ
အဖြဲ႕ဝင္အားလံုး တက္ေရာက္ႏိုင္ျခင္းမရွိပါက ဥကၠ႒အပါအဝင္ အနည္းဆံုးေျခာက္ဦးျဖင္႔ ၾကားနာရမည္။
ပုဒ္မ ၂၁။ ခံုရံုးတြင္ ၾကားနာသည့္အခါ -
(ဂ) တင္ျပခ်က္ႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ သက္ဆိုင္ရာတို႔၏ ေလွ်ာက္လဲခ်က္ကို ၾကားနာႏိုင္သည္။
(ဃ) ႏိုင္ငံေတာ္၏ လွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံေတာ္၏လံုျခံဳေရးကို ထိခိုက္ေစႏိုင္ေသာ
အေၾကာင္းကိစၥမွတစ္ပါး အမ်ားျပည္သူေရွ႕ေမွာက္တြင္ ၾကားနာရမည္။
(င) ဘာသာရပ္ကၽြမ္းက်င္သူအား ဖိတ္ေခၚ၍ ယင္း၏ သေဘာထားႏွင္႔ အၾကံဉာဏ္မ်ားကို
ရယူႏိုင္သည္။
(စ) တရားမက်င္႔ထံုးဥပေဒ၊ ျပစ္မႈဆိုင္ရာက်င္႔ထံုးဥပေဒႏွင္႔ သက္ေသခံအက္ဥပေဒပါ
ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားမွ စပ္ဆိုင္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ဆီေလ်ာ္သလို က်င္႔သံုးေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည္။
(ဆ) တင္ျပခ်က္ကို ေဆာလ်င္စြာ ၾကားနာၿပီးျပတ္ေစရန္ ေဆာင္ရြက္ရမည္။
အၿပီးသတ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မွတ္ျခင္း
ပုဒ္မ ၂၂။ ခံုရံုးသည္ -
(က) ၾကားနာၿပီး အၿပီးသတ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ေဆာလ်င္စြာခ်မွတ္ႏိုင္ရန္ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ရမည္။
(ဂ) ခံုရံုး၏ အၿပီးသတ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ဥကၠ႒အပါအဝင္ အဖြဲ႕ဝင္ထက္ဝက္ေက်ာ္၏
သေဘာတူညီခ်က္ျဖင္႔ ခ်မွတ္ရမည္။
အခန္း (၆) ခံုရံုးဆံုးျဖတ္ခ်က္၏ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ
ပုဒ္မ ၂၃။ ခံုရံုး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္သည္ အၿပီးအျပတ္ အတည္ျဖစ္သည္။
ပုဒ္မ ၂၅။ ခံုရံုး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားသည္ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရဌာန၊ အဖြဲ႕အစည္းႏွင္႔ ပုဂၢိဳလ္မ်ားသို႔
လည္းေကာင္း၊ သက္ဆိုင္ရာေနရာေဒသ အသီးသီးသို႔လည္းေကာင္း အာဏာသက္ေရာက္ေစရမည္။
---------------------------------------------
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ အမွတ္ ၁၁/၂၀၁၀။
အခန္း (၃) လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ တာဝန္၊ လုပ္ပိုင္ခြင္႔၊ က်င္႔ဝတ္၊ စည္းကမ္း၊ ရပိုင္ခြင္႔ႏွင္႔
အခြင္႔အေရးမ်ား
တာဝန္မ်ား
ပုဒ္မ ၈။ (က) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင္႔ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင္႔ေရွာက္ျခင္း။
(ဂ) လႊတ္ေတာ္သို႔တင္သြင္းေသာ ဥပေဒၾကမ္းမ်ား၊ အဆိုမ်ားႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ ေဆြးေႏြးရာတြင္
ျပည္ေထာင္စု၏ အက်ိဳးစီးပြားကိုသာ အဓိကထားျခင္း၊
(ဃ) ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင္႔အေရးမ်ားရရွိ ခံစားႏိုင္ေရးကို ေရွးရႈေဆာင္ရြက္ျခင္း၊
လုပ္ပိုင္ခြင္႔မ်ား
ပုဒ္မ ၉။ (ဂ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင္႔ ဤဥပေဒမ်ားပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို မဆန္႔က်င္လွ်င္ လႊတ္ေတာ္ႏွင္႔
လႊတ္ေတာ္ပူးေပါင္းေကာ္မတီတို႔တြင္ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုေဆြးေႏြးခြင္႔ႏွင္႔ ဆႏၵမဲေပးခြင္႔ရွိျခင္း။
က်င္႔ဝတ္ႏွင္႔စည္းကမ္းမ်ား
ပုဒ္မ ၁၀ (ခ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ ဤဥပေဒႏွင္႔ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို လိုက္နာ
ေစာင္႔ထိန္းျခင္း၊
အခန္း (၄) လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမ်ား
အစည္းအေဝး၌ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ ကိစၥရပ္မ်ား
ပုဒ္မ ၂၁။ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝး၌ ေအာက္ပါကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္သည္ -
(ခ) ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ေပးပို႔ေသာသဝဏ္လႊာႏွင္႔ နာယက က ခြင္႔ျပဳေသာ
အျခားသဝဏ္လႊာမ်ားကို ဖတ္ၾကားျခင္းႏွင္႔ မွတ္တမ္းတင္ျခင္း၊
(င) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ လႊတ္ေတာ္ကေဆာင္ရြက္ရမည့္
ကိစၥမ်ားႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ ေဆြးေႏြးျခင္းႏွင္႔ ဆံုးျဖတ္ျခင္း၊
အခန္း (၁၃) တားျမစ္ခ်က္ႏွင္႔ ျပစ္ဒဏ္မ်ား
ပုဒ္မ ၇၉။ မည္သူမဆို ေအာက္ေဖာ္ျပပါ တားျမစ္ခ်က္တစ္ရပ္ရပ္ကို ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ေၾကာင္း
ျပစ္မႈထင္ရွား စီရင္ျခင္းခံရလွ်င္ ထိုသူကို ႏွစ္ႏွစ္ထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္ႏွစ္သိန္းထက္
မပိုေသာ ေငြဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လံုးျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ရမည္ -
(င) လႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ လႊတ္ေတာ္ပူးေပါင္းေကာ္မတီ တစ္ရပ္ကိုလိမ္လည္လွည့္ျဖားရန္
အၾကံျဖင္႔ အတုျပဳလုပ္ထားသည့္ စာရြက္စာတမ္း၊ အေထာက္အထားမ်ားကို တင္ျပျခင္းမျပဳရ။
(စ) လွ်ိဳ႕ဝွက္စြာ ထိန္းသိမ္းထားရွိရမည့္ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ စာရြက္စာတမ္းမ်ား၊
အေၾကာင္းအရာမ်ား၊ အခ်က္အလက္မ်ား၊ ကိန္းဂဏန္းမ်ား၊ ရုပ္ပံုကားခ်ပ္မ်ားႏွင္႔ အျခား
အေထာက္အထားမ်ားကို ျပင္ပသို႔ေပါက္ၾကားေစရန္ ေျပာဆိုျခင္း၊ ေရးသားျခင္း၊ ပံုႏိုပ္ျခင္း၊
ျဖန္႔ခ်ီျခင္း သို႔မဟုတ္ တစ္နည္းနည္းျဖင္႔ ဆက္သြယ္ေပးပို႔ျခင္း မျပဳရ။
ပုဒ္မ ၈၁။ ဤအခန္းပါ ျပစ္မႈမ်ားကို ရဲအေရးယူပိုင္ခြင္႔ရွိေသာ ျပစ္မႈမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္သည္။
----------
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒမ်ား အမွတ္ ၄/၂၀၁၀
အခန္း (၃) နာယကႏွင္႔ ဒုတိယနာယက
နာယကႏွင္႔ ဒုတိယနာယကတို႔၏ တာဝန္ႏွင္႔လုပ္ပိုင္ခြင္႔မ်ား
ပုဒ္မ ၈။ နာယက၏တာဝန္ႏွင္႔လုပ္ပိုင္ခြင္႔မ်ား။ ။ နာယက၏တာဝန္ႏွင္႔လုပ္ပိုင္ခြင္႔မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း
ျဖစ္သည္ -
(ဃ) လႊတ္ေတာ္လုပ္ငန္းမ်ားသည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာဥပေဒ၊
ဤနည္းဥပေဒမ်ားႏွင္႔ ကိုက္ညီမႈရွိေစရန္ ၾကပ္မတ္ျခင္း၊
(ဌ) လႊတ္ေတာ္တြင္ေဆြးေႏြးဆဲ အေၾကာင္းအရာတစ္ရပ္ကို ေရႊ႕ဆိုင္းရန္ သို႔မဟုတ္ ရပ္ဆိုင္းရန္
လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးက က်ိဳးေၾကာင္းေဖာ္ျပခ်က္ျဖင္႔ တင္ျပလာပါက အဆံုးအျဖတ္
ေပးျခင္းႏွင္႔ ယင္းအဆံုးအျဖတ္သည္ အၿပီးအျပတ္ျဖစ္ျခင္း၊
(ထ) လႊတ္ေတာ္တြင္ အဆံုးအျဖတ္ျပဳရမည့္ အေၾကာင္းအရာတစ္ရပ္ႏွင္႔ စပ္လ်ဥ္း၍ မဲခြဲဆံုးျဖတ္ရာ၌
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင္႔ သက္ဆိုင္ရာဥပေဒမ်ားတြင္ အျခားနည္းျပ႒ာန္းထားျခင္း မရွိလွ်င္
အစည္းအေဝးသို႔တက္ေရာက္၍ ဆႏၵမဲေပးသည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ မ်ားရာဆႏၵမဲျဖင္႔
ဆံုးျဖတ္ေစျခင္း၊
(န) လႊတ္ေတာ္၏ဂုဏ္သိကၡာကို ထိပါးေစေသာ ေရးသားေျပာဆိုမႈႏွင္႔ လႊတ္ေတာ္အတြင္း
ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို အထင္အျမင္မွားေစေသာ ေရးသားေျပာဆိုမႈမ်ားႏွင္႔ စပ္လ်ဥ္း၍
မည္သို႔မည္ပံု အေရးယူရမည္ကို ဆံုးျဖတ္ျခင္း၊
အခန္း (၄) လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမ်ား
ပုဒ္မ ၁၉။ အစည္းအေဝးတြင္ လိုက္နာရန္စည္းကမ္းမ်ား။ ။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္
လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးတြင္ ေအာက္ပါစည္းကမ္းခ်က္မ်ားကို လိုက္နာရမည္ -
(ဇ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္၏ အစဥ္အလာမ်ား၊ ထံုးတမ္းမ်ားကို
ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ျခင္း မျပဳရ။
(ည) ေဆြးေႏြးၿပီးျပတ္ၿပီးျဖစ္ေသာ ကိစၥတစ္ရပ္ကို ထပ္မံတင္ျပျခင္း မျပဳရ။
(ဋ) ေဆြးေႏြးဆဲကိစၥတစ္ခုႏွင္႔ တိုက္ရိုက္မသက္ဆိုင္ေသာစကား မေျပာဆိုရ။
(ဌ) မိမိကိုယ္မိမိ အမႊမ္းတင္ျခင္းအားျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ အျခားပုဂၢိဳလ္မ်ားအား သိကၡာခ်ျခင္းျဖင္႔
လည္းေကာင္း လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးတြင္ ေဆြးေႏြးပိုင္ခြင္႔ကို အလြဲသံုးစား မျပဳရ။
(ဍ) ဥပေဒၾကမ္းတင္သြင္းသည့္ကိစၥႏွင္႔ နာယကခြင္႔ျပဳသည့္ ကိစၥမ်ားမွအပ အျခားကိစၥမ်ားတြင္
ႏုတ္ျဖင္႔သာ ေဆြးေႏြးေျပာၾကားရမည္။ ႀကိဳတင္ျပဳစုလာေသာ စာတမ္းကို ဖတ္ၾကားတင္သြင္းျခင္း
မျပဳရ။
အခန္း (၆) လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းသည့္ေမးခြန္းမ်ား
ေမးခြန္းႏွင္႔စပ္လ်ဥ္းသည့္ ကန္႔သတ္ခ်က္ႏွင္႔စည္းကမ္းမ်ား
ပုဒ္မ ၄၅။ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား။ ။ ေမးခြန္းတစ္ရပ္သည္ ေအာက္ပါကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားႏွင္႔ ကိုက္ညီေစရမည္ -
(က) ကိစၥတစ္ရပ္ရပ္အတြက္ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ ေတာင္းဆိုျခင္း၊ ဥပေဒဆိုင္ရာ နက္နဲေသာ
ျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းခ်က္ေတာင္းဆိုျခင္း သို႔မဟုတ္ မျဖစ္ေပၚေသးေသာ ကိစၥႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍
မည္သို႔ေဆာင္ရြက္သင္႔ေၾကာင္း ေဖာ္ျပေမးျမန္းျခင္းတို႔ကို မျပဳရ။
ပုဒ္မ ၄၆။ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား။ ။ ေမးခြန္းတစ္ရပ္သည္ ေအာက္ပါစည္းကမ္းခ်က္မ်ားႏွင္႔ ကိုက္ညီေစရမည္ -
(ဃ) မဆီေလ်ာ္ေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား၊ ခိုင္လံုေသာအေထာက္အထား မပါရွိသည့္
ယူဆခ်က္မ်ား၊ မသင္႔ေလ်ာ္ေသာ အသံုးအႏႈန္းမ်ား၊ ဂုဏ္သေရကို ထိခိုက္ေစေသာ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား
မပါရွိေစရ။
(စ) အေသးအဖြဲကိစၥရပ္မ်ားႏွင္႔ စပ္လ်ဥ္းေသာ ေမးခြန္းမျဖစ္ေစရ။
(ဆ) လိုအပ္ျခင္းမရွိဘဲ အတိတ္ကာလျဖစ္ရပ္မ်ားကို စံုစမ္းေမးျမန္းသည့္ေမးခြန္း မျဖစ္ေစရ။
အခန္း (၇) လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းသည့္အဆိုမ်ား
အဆိုႏွင္႔စပ္လ်ဥ္းသည့္ ကန္႔သတ္ခ်က္ႏွင္႔စည္းကမ္းခ်က္မ်ား
ပုဒ္မ ၆၂။ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား။ ။ အဆိုမ်ားသည္ ေအာက္ပါကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားႏွင္႔ ကိုက္ညီရမည္ -
(က) နာယကသည္ အဆိုတစ္ရပ္ကို လက္ခံသင္႔ မသင္႔ ဆံုးျဖတ္ရာတြင္ ဤနည္းဥပေဒမ်ားႏွင္႔
ညီၫြတ္ျခင္းမရွိလွ်င္ အဆိုတစ္ရပ္လံုးကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ အဆို၏အစိတ္အပိုင္းကိုေသာ္
လည္းေကာင္း ခြင္႔မျပဳရ။
(ခ) အဆို သို႔မဟုတ္ အဆို၏အစိတ္အပိုင္း တစ္ခုကို နာယက က ခြင္႔မျပဳလွ်င္ ယင္းသို႔ခြင္႔မျပဳသည့္
နာယက၏ အဆံုးအျဖတ္ကို ေဆြးေႏြးျခင္း မျပဳရ။
(ဃ) နာယက က ခြင္႔မျပဳရေသးမီ မည္သည့္အဆိုကိုမွ် ထုတ္ျပန္ေၾကညာျခင္း မျပဳရ။
ပုဒ္မ ၆၃။ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား။ ။ အဆိုမ်ားသည္ ေအာက္ပါစည္းကမ္းခ်က္မ်ားႏွင္႔ကိုက္ညီရမည္ -
(ဃ) မဆီေလ်ာ္ေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား၊ ခိုင္လံုေသာအေထာက္အထား မပါရွိသည့္
ယူဆခ်က္မ်ား၊ မသင္႔ေလ်ာ္ေသာ အသံုးအႏႈန္းမ်ား၊ ဂုဏ္သေရကို ထိခိုက္ေစေသာ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား
မပါရွိေစရ။
(စ) အဆိုတစ္ရပ္ကို ေဆြးေႏြးရာတြင္ ေျပာဆိုခ်က္မ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္တြင္ေဆြးေႏြးဆဲ
အဆိုႏွင္႔သာ အတိအက် သက္ဆိုင္ေစရမည္။
(ဆ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္၏အစဥ္အလာမ်ား၊ ထံုးတမ္းမ်ားကို
ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ျခင္း မျပဳရ။
ပုဒ္မ ၆၆။ အေရးႀကီးကိစၥတစ္ရပ္ကို ေဆြးေႏြးရန္အဆို တင္သြင္းျခင္းႏွင္႔ ေဆြးေႏြးျခင္း။ ။အေရးႀကီးကိစၥ
တစ္ရပ္ကို ေဆြးေႏြးရန္အဆိုတင္သြင္းျခင္း၊ ေဆြးေႏြးျခင္းႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ -
(က) နာယကသည္ ေအာက္ပါစည္းကမ္းခ်က္မ်ားႏွင္႔ ညီၫြတ္လွ်င္ ယင္းေန႔အတြက္ လႊတ္ေတာ္
အစည္းအေဝးအစီအစဥ္ႏွင္႔ လုပ္ငန္းကိုရပ္ဆိုင္းေစ၍ အမ်ားျပည္သူႏွင္႔သက္ဆိုင္ေသာ
ေလာေလာဆယ္ အေရးႀကီးကိစၥတစ္ရပ္ကို ေဆြးေႏြးရန္ အဆိုတင္သြင္းခြင္႔ ျပဳႏိုင္သည္ -
(၂) ယင္းအဆိုသည္ ေလာေလာဆယ္ေပၚေပါက္လာေသာ ကိစၥလည္းျဖစ္၍ အမ်ားျပည္သူႏွင္႔
အေရးတႀကီး သက္ဆိုင္ေသာကိစၥလည္း ျဖစ္ၿပီးလွ်င္ လႊတ္ေတာ္၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ရယူရန္
လိုအပ္ေသာ ကိစၥလည္း ျဖစ္ရမည္။
(၃) လႊတ္ေတာ္တြင္ သာမန္နည္းလမ္းအားျဖင္႔ တင္ျပေဆြးေႏြးရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေသာ ကိစၥ
ျဖစ္ရမည္။
(၅) လႊတ္ေတာ္တြင္ တင္သြင္းေဆြးေႏြးျခင္းကို ခြင္႔မျပဳႏိုင္ေသာ ကိစၥတစ္ရပ္လည္း မျဖစ္ေစရ။
အဆိုႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ အဆံုးအျဖတ္ေပးျခင္း
ပုဒ္မ ၇၀။ လႊတ္ေတာ္၏ ဆႏၵကိုရယူျခင္း။ ။အဆိုတစ္ရပ္ကို အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္ရန္ လႊတ္ေတာ္တြင္
ဆႏၵရယူရာ၌ -
(က) အဆိုတစ္ရပ္ကို လႊတ္ေတာ္တြင္ တင္သြင္းေဆြးေႏြးေနစဥ္ ေဆြးေႏြးျခင္းကို ရပ္စဲ၍
လႊတ္ေတာ္၏ဆႏၵရယူရန္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးက နာယကအား ေတာင္းဆိုႏိုင္သည္။
ယင္းအဆိုကို လံုေလာက္စြာေဆြးေႏြးၿပီး ျဖစ္သည္ဟု နာယက က ယူဆလွ်င္ အဆိုတင္သြင္းသူႏွင္႔
သက္ဆိုင္ရာ ျပည္ေထာင္စုအဆင္႔ အဖြဲ႕အစည္းဝင္က ျပန္လည္မေခ်ပရေသးပါက ေခ်ပေစၿပီး
နာယကသည္ ေဆြးေႏြးျခင္းကိုရပ္စဲ၍ လႊတ္ေတာ္၏ဆႏၵ ယူရမည္။
---------------------------------------------
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ အမွတ္ ၁၂/၂၀၁၀။
အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ အမွတ္ ၁၃/၂၀၁၀။
အခန္း (၄) လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား
တာဝန္မ်ား
ပုဒ္မ ၉။ (က) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင္႔ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင္႔ေရွာက္ျခင္း။
(ဂ) လႊတ္ေတာ္သို႔တင္သြင္းေသာ ဥပေဒၾကမ္းမ်ား၊ အဆိုမ်ားႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ ေဆြးေႏြးရာတြင္
ျပည္ေထာင္စု၏ အက်ိဳးစီးပြားကိုသာ အဓိကထားျခင္း၊
(ဃ) ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင္႔အေရးမ်ားရရွိ ခံစားႏိုင္ေရးကို ေရွးရႈေဆာင္ရြက္ျခင္း၊
လုပ္ပိုင္ခြင္႔မ်ား
ပုဒ္မ ၁၀။ (ဃ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင္႔ ဤဥပေဒမ်ားပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို မဆန္႔က်င္လွ်င္ လႊတ္ေတာ္ႏွင္႔
လႊတ္ေတာ္ပူးေပါင္းေကာ္မတီတို႔တြင္ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုေဆြးေႏြးခြင္႔ႏွင္႔ ဆႏၵမဲေပးခြင္႔ရွိျခင္း။
က်င္႔ဝတ္ႏွင္႔စည္းကမ္းမ်ား
ပုဒ္မ ၁၁ (ခ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ ဤဥပေဒႏွင္႔ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို လိုက္နာ
ေစာင္႔ထိန္းျခင္း၊
အခန္း (၇) လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမ်ား
အစည္းအေဝး၌ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ ကိစၥရပ္မ်ား
ပုဒ္မ ၂၁။ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝး၌ ေအာက္ပါကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္သည္ -
(ခ) ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ေပးပို႔ေသာသဝဏ္လႊာႏွင္႔ ဥကၠ႒က က ခြင္႔ျပဳေသာ
အျခားသဝဏ္လႊာမ်ားကို ဖတ္ၾကားျခင္းႏွင္႔ မွတ္တမ္းတင္ျခင္း၊
(ဃ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ လႊတ္ေတာ္ကေဆာင္ရြက္ရမည့္
ကိစၥမ်ားႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ ေဆြးေႏြးျခင္းႏွင္႔ ဆံုးျဖတ္ျခင္း၊
အခန္း (၁၀) တားျမစ္ခ်က္ႏွင္႔ ျပစ္ဒဏ္မ်ား
ပုဒ္မ ၅၃။ မည္သူမဆို ေအာက္ေဖာ္ျပပါ တားျမစ္ခ်က္တစ္ရပ္ရပ္ကို ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ေၾကာင္း
ျပစ္မႈထင္ရွား စီရင္ျခင္းခံရလွ်င္ ထိုသူကို ႏွစ္ႏွစ္ထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္ႏွစ္သိန္းထက္
မပိုေသာ ေငြဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လံုးျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ရမည္ -
(င) လႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ လႊတ္ေတာ္ပူးေပါင္းေကာ္မတီ တစ္ရပ္ကိုလိမ္လည္လွည့္ျဖားရန္
အၾကံျဖင္႔ အတုျပဳလုပ္ထားသည့္ စာရြက္စာတမ္း၊ အေထာက္အထားမ်ားကို တင္ျပျခင္းမျပဳရ။
(စ) လွ်ိဳ႕ဝွက္စြာ ထိန္းသိမ္းထားရွိရမည့္ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ စာရြက္စာတမ္းမ်ား၊
အေၾကာင္းအရာမ်ား၊ အခ်က္အလက္မ်ား၊ ကိန္းဂဏန္းမ်ား၊ ရုပ္ပံုကားခ်ပ္မ်ားႏွင္႔ အျခား
အေထာက္အထားမ်ားကို ျပင္ပသို႔ေပါက္ၾကားေစရန္ ေျပာဆိုျခင္း၊ ေရးသားျခင္း၊ ပံုႏိုပ္ျခင္း၊
ျဖန္႔ခ်ီျခင္း သို႔မဟုတ္ တစ္နည္းနည္းျဖင္႔ ဆက္သြယ္ေပးပို႔ျခင္း မျပဳရ။
ပုဒ္မ ၅၅။ ဤအခန္းပါ ျပစ္မႈမ်ားကို ရဲအေရးယူပိုင္ခြင္႔ရွိေသာ ျပစ္မႈမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္သည္။
----------
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာနည္းဥပေဒမ်ား အမွတ္ ၅/၂၀၁၀
အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာနည္းဥပေဒမ်ား အမွတ္ ၆/၂၀၁၀
အခန္း (၅) ဥကၠ႒ႏွင္႔ ဒုတိယဥကၠ႒
ဥကၠ႒ႏွင္႔ ဒုတိယဥကၠ႒တို႔၏ တာဝန္ႏွင္႔လုပ္ပိုင္ခြင္႔မ်ား
ပုဒ္မ ၁၇။ ဥကၠ႒၏တာဝန္ႏွင္႔လုပ္ပိုင္ခြင္႔မ်ား။ ။ ဥကၠ႒၏တာဝန္ႏွင္႔လုပ္ပိုင္ခြင္႔မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း
ျဖစ္သည္ -
(ဃ) လႊတ္ေတာ္လုပ္ငန္းမ်ားသည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာဥပေဒ၊
ဤနည္းဥပေဒမ်ားႏွင္႔ ကိုက္ညီမႈရွိေစရန္ ၾကပ္မတ္ျခင္း၊
(ဌ) လႊတ္ေတာ္တြင္ေဆြးေႏြးဆဲ အေၾကာင္းအရာတစ္ရပ္ကို ေရႊ႕ဆိုင္းရန္ သို႔မဟုတ္ ရပ္ဆိုင္းရန္
လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးက က်ိဳးေၾကာင္းေဖာ္ျပခ်က္ျဖင္႔ တင္ျပလာပါက အဆံုးအျဖတ္
ေပးျခင္းႏွင္႔ ယင္းအဆံုးအျဖတ္သည္ အၿပီးအျပတ္ျဖစ္ျခင္း၊
(ထ) လႊတ္ေတာ္တြင္ အဆံုးအျဖတ္ျပဳရမည့္ အေၾကာင္းအရာတစ္ရပ္ႏွင္႔ စပ္လ်ဥ္း၍ မဲခြဲဆံုးျဖတ္ရာ၌
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင္႔ သက္ဆိုင္ရာဥပေဒမ်ားတြင္ အျခားနည္းျပ႒ာန္းထားျခင္း မရွိလွ်င္
အစည္းအေဝးသို႔တက္ေရာက္၍ ဆႏၵမဲေပးသည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ မ်ားရာဆႏၵမဲျဖင္႔
ဆံုးျဖတ္ေစျခင္း၊
(န) လႊတ္ေတာ္၏ဂုဏ္သိကၡာကို ထိပါးေစေသာ ေရးသားေျပာဆိုမႈႏွင္႔ လႊတ္ေတာ္အတြင္း
ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို အထင္အျမင္မွားေစေသာ ေရးသားေျပာဆိုမႈမ်ားႏွင္႔ စပ္လ်ဥ္း၍
မည္သို႔မည္ပံု အေရးယူရမည္ကို ဆံုးျဖတ္ျခင္း၊
အခန္း (၆) လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးမ်ား
ပုဒ္မ ၂၈။ အစည္းအေဝးတြင္ လိုက္နာရန္စည္းကမ္းမ်ား။ ။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္
လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးတြင္ ေအာက္ပါစည္းကမ္းခ်က္မ်ားကို လိုက္နာရမည္ -
(ဇ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္၏ အစဥ္အလာမ်ား၊ ထံုးတမ္းမ်ားကို
ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ျခင္း မျပဳရ။
(ည) ေဆြးေႏြးၿပီးျပတ္ၿပီးျဖစ္ေသာ ကိစၥတစ္ရပ္ကို ထပ္မံတင္ျပျခင္း မျပဳရ။
(ဋ) ေဆြးေႏြးဆဲကိစၥတစ္ခုႏွင္႔ တိုက္ရိုက္မသက္ဆိုင္ေသာစကား မေျပာဆိုရ။
(ဌ) မိမိကိုယ္မိမိ အမႊမ္းတင္ျခင္းအားျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ အျခားပုဂၢိဳလ္မ်ားအား သိကၡာခ်ျခင္းျဖင္႔
လည္းေကာင္း လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးတြင္ ေဆြးေႏြးပိုင္ခြင္႔ကို အလြဲသံုးစား မျပဳရ။
(ဍ) ဥပေဒၾကမ္းတင္သြင္းသည့္ကိစၥႏွင္႔ နာယကခြင္႔ျပဳသည့္ ကိစၥမ်ားမွအပ အျခားကိစၥမ်ားတြင္
ႏုတ္ျဖင္႔သာ ေဆြးေႏြးေျပာၾကားရမည္။ ႀကိဳတင္ျပဳစုလာေသာ စာတမ္းကို ဖတ္ၾကားတင္သြင္းျခင္း
မျပဳရ။
အခန္း (၁၆) လႊတ္ေတာ္သို႔တင္သြင္းသည့္ ေမးခြန္းမ်ား
ေမးခြန္းႏွင္႔စပ္လ်ဥ္းသည့္ ကန္႔သတ္ခ်က္ႏွင္႔စည္းကမ္းမ်ား
ပုဒ္မ ၁၁၂။ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား။ ။ ေမးခြန္းတစ္ရပ္သည္ ေအာက္ပါကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားႏွင္႔ ကိုက္ညီေစရမည္ -
(က) ကိစၥတစ္ရပ္ရပ္အတြက္ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ ေတာင္းဆိုျခင္း၊ ဥပေဒဆိုင္ရာ နက္နဲေသာ
ျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းခ်က္ေတာင္းဆိုျခင္း သို႔မဟုတ္ မျဖစ္ေပၚေသးေသာ ကိစၥႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍
မည္သို႔ေဆာင္ရြက္သင္႔ေၾကာင္း ေဖာ္ျပေမးျမန္းျခင္းတို႔ကို မျပဳရ။
ပုဒ္မ ၁၁၃။ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား။ ။ ေမးခြန္းတစ္ရပ္သည္ ေအာက္ပါစည္းကမ္းခ်က္မ်ားႏွင္႔ ကိုက္ညီေစရမည္ -
(ဃ) မဆီေလ်ာ္ေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား၊ ခိုင္လံုေသာအေထာက္အထား မပါရွိသည့္
ယူဆခ်က္မ်ား၊ မသင္႔ေလ်ာ္ေသာ အသံုးအႏႈန္းမ်ား၊ ဂုဏ္သေရကို ထိခိုက္ေစေသာ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား
မပါရွိေစရ။
(စ) အေသးအဖြဲကိစၥရပ္မ်ားႏွင္႔ စပ္လ်ဥ္းေသာ ေမးခြန္းမျဖစ္ေစရ။
(ဆ) လိုအပ္ျခင္းမရွိဘဲ အတိတ္ကာလျဖစ္ရပ္မ်ားကို စံုစမ္းေမးျမန္းသည့္ေမးခြန္း မျဖစ္ေစရ။
အခန္း (၁၇) လႊတ္ေတာ္သို႔တင္သြင္းသည့္ အဆိုမ်ား
အဆိုႏွင္႔စပ္လ်ဥ္းသည့္ ကန္႔သတ္ခ်က္ႏွင္႔စည္းကမ္းခ်က္မ်ား
ပုဒ္မ ၁၂၉။ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား။ ။ အဆိုမ်ားသည္ ေအာက္ပါကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားႏွင္႔ ကိုက္ညီရမည္ -
(က) ဥကၠ႒သည္ အဆိုတစ္ရပ္ကို လက္ခံသင္႔ မသင္႔ ဆံုးျဖတ္ရာတြင္ ဤနည္းဥပေဒမ်ားႏွင္႔
ညီၫြတ္ျခင္းမရွိလွ်င္ အဆိုတစ္ရပ္လံုးကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ အဆို၏အစိတ္အပိုင္းကိုေသာ္
လည္းေကာင္း ခြင္႔မျပဳရ။
(ခ) အဆို သို႔မဟုတ္ အဆို၏အစိတ္အပိုင္း တစ္ခုကို ဥကၠ႒ က ခြင္႔မျပဳလွ်င္ ယင္းသို႔ခြင္႔မျပဳသည့္
ဥကၠ႒၏ အဆံုးအျဖတ္ကို ေဆြးေႏြးျခင္း မျပဳရ။
(ဃ) ဥကၠ႒ က ခြင္႔မျပဳရေသးမီ မည္သည့္အဆိုကိုမွ် ထုတ္ျပန္ေၾကညာျခင္း မျပဳရ။
ပုဒ္မ ၁၃၀။ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား။ ။ အဆိုမ်ားသည္ ေအာက္ပါစည္းကမ္းခ်က္မ်ားႏွင္႔ကိုက္ညီရမည္ -
(ဃ) မဆီေလ်ာ္ေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား၊ ခိုင္လံုေသာအေထာက္အထား မပါရွိသည့္
ယူဆခ်က္မ်ား၊ မသင္႔ေလ်ာ္ေသာ အသံုးအႏႈန္းမ်ား၊ ဂုဏ္သေရကို ထိခိုက္ေစေသာ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား
မပါရွိေစရ။
(စ) အဆိုတစ္ရပ္ကို ေဆြးေႏြးရာတြင္ ေျပာဆိုခ်က္မ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္တြင္ေဆြးေႏြးဆဲ
အဆိုႏွင္႔သာ အတိအက် သက္ဆိုင္ေစရမည္။
(ဆ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္၏အစဥ္အလာမ်ား၊ ထံုးတမ္းမ်ားကို
ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ျခင္း မျပဳရ။
ပုဒ္မ ၁၃၃။ အေရးႀကီးကိစၥတစ္ရပ္ကို ေဆြးေႏြးရန္အဆို တင္သြင္းျခင္းႏွင္႔ ေဆြးေႏြးျခင္း။ ။အေရးႀကီးကိစၥ
တစ္ရပ္ကို ေဆြးေႏြးရန္အဆိုတင္သြင္းျခင္း၊ ေဆြးေႏြးျခင္းႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ -
(က) နာယကသည္ ေအာက္ပါစည္းကမ္းခ်က္မ်ားႏွင္႔ ညီၫြတ္လွ်င္ ယင္းေန႔အတြက္ လႊတ္ေတာ္
အစည္းအေဝးအစီအစဥ္ႏွင္႔ လုပ္ငန္းကိုရပ္ဆိုင္းေစ၍ အမ်ားျပည္သူႏွင္႔သက္ဆိုင္ေသာ
ေလာေလာဆယ္ အေရးႀကီးကိစၥတစ္ရပ္ကို ေဆြးေႏြးရန္ အဆိုတင္သြင္းခြင္႔ ျပဳႏိုင္သည္ -
(၂) ယင္းအဆိုသည္ ေလာေလာဆယ္ေပၚေပါက္လာေသာ ကိစၥလည္းျဖစ္၍ အမ်ားျပည္သူႏွင္႔
အေရးတႀကီး သက္ဆိုင္ေသာကိစၥလည္း ျဖစ္ၿပီးလွ်င္ လႊတ္ေတာ္၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ရယူရန္
လိုအပ္ေသာ ကိစၥလည္း ျဖစ္ရမည္။
(၃) လႊတ္ေတာ္တြင္ သာမန္နည္းလမ္းအားျဖင္႔ တင္ျပေဆြးေႏြးရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေသာ ကိစၥ
ျဖစ္ရမည္။
(၅) လႊတ္ေတာ္တြင္ တင္သြင္းေဆြးေႏြးျခင္းကို ခြင္႔မျပဳႏိုင္ေသာ ကိစၥတစ္ရပ္လည္း မျဖစ္ေစရ။
အဆိုႏွင္႔စပ္လ်ဥ္း၍ အဆံုးအျဖတ္ေပးျခင္း
ပုဒ္မ ၁၄၁။ လႊတ္ေတာ္၏ ဆႏၵကိုရယူျခင္း။ ။အဆိုတစ္ရပ္ကို အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္ရန္ လႊတ္ေတာ္တြင္
ဆႏၵရယူရာ၌ -
(က) အဆိုတစ္ရပ္ကို လႊတ္ေတာ္တြင္ တင္သြင္းေဆြးေႏြးေနစဥ္ ေဆြးေႏြးျခင္းကို ရပ္စဲ၍
လႊတ္ေတာ္၏ဆႏၵရယူရန္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးက နာယကအား ေတာင္းဆိုႏိုင္သည္။
ယင္းအဆိုကို လံုေလာက္စြာေဆြးေႏြးၿပီး ျဖစ္သည္ဟု နာယက က ယူဆလွ်င္ အဆိုတင္သြင္းသူႏွင္႔
သက္ဆိုင္ရာ ျပည္ေထာင္စုအဆင္႔ အဖြဲ႕အစည္းဝင္က ျပန္လည္မေခ်ပရေသးပါက ေခ်ပေစၿပီး
နာယကသည္ ေဆြးေႏြးျခင္းကိုရပ္စဲ၍ လႊတ္ေတာ္၏ဆႏၵ ယူရမည္။
လူဗုိလ္ ---------------------------------------------
ဘႀကီးသက္
0 မွတ္ခ်က္ကေလးေရးေပးေနာ္.:
Post a Comment