ယေန႔မ်က္ေမွာက္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးသည္ အေျခခံဥပေဒသစ္တစ္ရပ္ကိုျပ႒ာန္းၿပီး အရပ္ဘက္ လူ႕အဖြဲ႕ အစည္းကို အနည္းဆံုးေသာ ဥပေဒျပဳလုပ္ငန္းစဥ္ မ်ားျဖင့္လည္ပတ္ ကာ ျပည္သူလူထုႀကီး၏ အက်ိဳးစီးပြား အလို႔ငွာ အင္အားႀကီးေသာ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားက လႊတ္ေတာ္တြင္းသို႔ေရာက္ရွိလာေသာ Political Process ေခၚ အဆင့္အလိုက္ တာ၀န္ခြဲေ၀ဆံုးျဖတ္သည့္ စနစ္မ်ားျဖင့္ အရွိန္အဟုန္ရေနၿပီျဖစ္္သည္။
ထုိသို႔အရွိန္အဟုန္မ်ားျဖင့္လည္ပတ္ေစၿခင္းသည္ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေရး တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ ၏ ခတ္မ သံုးျဖာျဖစ္သည့္ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ၊ တရားစီရင္ေရးအာဏာ တို႔ကို ပုိင္းျခားသံုးစြဲႏိုင္ရန္၊ အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္ရန္၊ Principle of Separation of Power ကို အေကာင္ အထည္ေဖာ္ႏိုင္ရန္၊ ေဒသ ဆိုင္ရာအဆင့္မ်ား အထိ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္အညီ အဆင့္ဆင့္ခြဲေ၀ က်င့္သံုး ႏိုင္ရန္ ပထမဆံုးေသာ သီးျခား ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုး ကို ဖြဲ႕စည္းၿပီး ကမၻာ့ ႏုိင္ငံေရး ေရစီးေၾကာင္းျဖစ္သည့္ ကိုယ္စားျပဳလႊတ္ေတာ္ႏုိင္ငံေရးမွ ႏုိင္ငံေရးကို တရားစီရင္ေရးနည္းလမ္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ ၿခင္းေၾကာင့္ၿဖစ္ေပသည္။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ တရားစီရင္ေရးသည္ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္ ၀န္းက်င္တြင္ ၾသစေတးလ်ႏုိင္ငံ ဥပေဒသိပၸံ ပညာရွင္ဟမ္ကယ္ဆန္မွ စတင္မိတ္ဆက္ခဲ့ၿပီး အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွ က်င့္သံုး အေကာင္ အထည္ေဖာ္ခဲ့ၿပီး ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ တရားစီရင္ေရးကို သီးျခားတရားရံုးမ်ားျဖင့္ က်င့္သံုးသကဲ့သို႔ အျမင့္ဆံုးတရားရံုးမ်ားသို႔ တရားစီရင္ေရးအာဏာကိုအပ္ႏွင္းလ်က္ က်င့္သံုးေဆာင္ ရြက္ျခင္းမ်ားလည္း ရွိပါ သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အဂၤလိပ္ရုိးရာဥပေဒစနစ္ က်င့္သုံးေသာႏုိင္ငံမ်ားအနက္ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံအျပင္ ဒုတိယေျမာက္ သီးျခားဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုးရံုးအျဖစ္ တရားစီရင္ေရးက်င့္သံုးေဆာင္ရြက္ေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရတည္ေထာင္ေသာ ႏုိင္ငံေပါင္း(100)ေက်ာ္တြင္ အဆိုပါ အယူအဆ ကို လက္ခံက်င့္သံုးလ်က္ရွိၿပီး ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ တရားရံုးအမည္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာခံုရံုး အမည္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ဆိုင္ရာေကာင္စီအျဖစ္လည္းေကာင္း က်င့္သံုးေသာ ႏုိင္ငံေပါင္း(၇၂)ႏုိင္ငံရွိေၾကာင္း ေလ့လာသိရွိရသည္။
ထုိ႔ျပင္ အဂၤလန္၊ အစၥေရး၊ ကေနဒါ ႏွင့္ နယူးဇီလန္ႏုိင္ငံမ်ားကဲ့သို႔ ၀က္မင္စတာ လႊတ္ေတာ္ႏိုင္ငံေရး ကို လက္ခံ က်င့္သံုးလ်က္ရွိေသာ ႏုိင္ငံမ်ားသည္လည္း ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ တရားစီရင္ေရး အယူအဆသေဘာတရားမ်ားကို ၄င္းတို႔၏ႏိုင္ငံေရးတြင္ လက္ခံက်င့္သံုးလာေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရေပမည္။ အာရွတြင္ သီးျခားတရားရံုးမ်ားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအပါအ၀င္္ ေတာင္ကိုရီးယားသမၼတႏိုင္ငံ၊ မြန္ဂိုလီးယားႏိုင္ငံ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ ကေမၻာဒီးယား ႏုိင္ငံ၊ ထိုင္၀မ္ႏိုင္ငံ တို႔တြင္လည္း အထင္ကရ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည္။
ဖြဲ႕စညး္ပံုအေျခခံဥပေဒစာအုပ္ပါ ပုဒ္မ ၃၂၃၊ ၃၂၄ တုိ႔တြင္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုး၏ ဖြဲ႕စည္းပံုဥပေဒအေျခခံ ဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေရးဆံုးျဖတ္ခ်က္သည္ အၿပီးသတ္ အတည္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတရားရံုး သည္ အျမင့္ဆံုးေသာ ႏုိင္ငံေတာ္ အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသပင္ျဖစ္သည္။မြန္ဂိုလီးယားႏုိင္ငံ၊ ေတာင္အာဖရိကႏုိင္ငံ၊ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံတို႔တြင္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာတရားရံုး ကဆံုးျဖတ္ေပးခဲ့သည့္ မည္သည့္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ(Constitution as Applicable or Governing Law)သည္ အတည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဆံုးျဖတ္ေပးခဲ့ၾကသည့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ သာဓကမ်ားသည္ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ တရားစီရင္ေရး နည္းလမ္းအားျဖင့္ အစိုးရသစ္တစ္ရပ္ကိုပင္ ဖန္တီး ေမြးဖြားေပးႏုိင္ေၾကာင္း စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာ ၏က်ယ္ျပန္႔ လွေသာ အခန္းက႑မ်ားကို ေလ့လာေတြ႕ရွိႏိုင္ပါသည္။
ႏိုင္ငံေရး၊အမ်ားျပည္သူမူ၀ါဒ (Public Policy)၊ ေရြးေကာက္ပြဲဆုိင္ရာ ျပသနာမ်ားႏွင့္ ကိုယ္က်င့္တရား ဆိုင္ရာျပသနာမ်ားကို သာမန္ ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းမ်ား ျဖင့္ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ရာတြင္၀ိ၀ါဒကြဲျပားမႈမ်ား၊ ေသာင္မတင္ေရမက်ျဖစ္မႈမ်ား၊ ၀ိ၀ါဒျဖစ္မႈ(Dilemmas)၊ မတူကြဲျပားမႈ (Disagreement) ျဖစ္မႈမ်ား ကို အခ်ိန္တို အတြင္း (Speedy Trial)တရား စီရင္ေရး နည္းလမ္းအားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ တရားရံုးမ်ားကသာလွ်င္ ဆံုးျဖတ္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သည္။ တရားစီရင္ေရးႏွင့္တရား သူႀကီးတို႔၏ အခန္း က႑သည္ ေရွ႕တန္းသို႔ ေရာက္ရွိေနေသာေၾကာင့္ ဒီမုိကေရစီ၏ အေျခခံစံႏႈန္းမ်ားျဖစ္သည့္ အမ်ားစုသည္ အႏိုင္ (Majority Right) ကို ခ်ိဳးဖ်က္သကဲ့သို႔ပင္ ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္လည္း John Rawl ၏ Theory Of Justice, Justice as Fairness ကဲ့သို႔ေသာ လုပ္ထံုး လုပ္နည္း အသစ္မ်ားကို တရားစီရင္ေရးတြင္ထည့္သြင္းထားသျဖင့္ နစ္နာသူအနည္းစုသည္လည္း ၄င္းတို႔ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ သည့္ အက်ိဳးခံစားခြင့္မ်ားကိုခံစားရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သို႔မွသာလွ်င္ ဒီမုိကေရစီ၏ အေျခခံ စံႏႈန္းျဖစ္ေသာ အမ်ားစုအႏိုင္(Majority Right) ကို ခံစားႏုိင္ေအာင္ ထည့္သြင္းက်င့္သံုးထားသည္။
ႏိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္ ႏုိင္ငံတကာခံုရံုးမ်ားတြင္လည္း ယေန႔လက္ခံက်င့္သံုးအေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသည့္ တရားစီရင္ေရးနည္းလမ္းမ်ား က်င့္သံုးေဆာင္ရြက္မႈ အယူအဆမ်ားႏွင့္သေဘာထားတူညီသည္။ တရားစီရင္ေရး နည္းလမ္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေသာ(၂၀၀၀)ျပည့္ႏွစ္ အေမရိကန္သမၼတေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ ၊ ေတာင္အာဖရိက ႏိုင္ငံဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသစ္၏အခန္းက႑၊ဥေရာပသမဂၢတြင္ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံ၏အခန္းက႑ ႏွင့္ အဆင့္ကို္ သတ္မွတ္ျခင္း၊ ေခ်ခ်င္းညွာစစ္ပြဲမ်ား၊ အာဂ်င္တီးနားႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးမူ၀ါဒ၊ အစၥေရးႏိုင္ငံ၏တည္ေထာင္မႈ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္တြင္ ပါ၀င္ေသာ”ဂ်ဴးမ်ားႏွင့္ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေတာ္”၊ ကေနဒါျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံႏွင့္ က်ဴးဘက္ျပည္နယ္ခြဲထြက္မႈ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ စေသာျဖစ္ရပ္မ်ားႏွင့္ အပူတျပင္းျငင္းခံုဆံုးျဖတ္ခဲ့ရေသာ ကမၻာ့ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရးျပသနာမ်ားသည္ ႏိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္ ႏုိင္ငံတကာခံုရံုးမ်ားမွ ႏိုင္ငံေရးကုိတရားစီရင္ေရး နည္းလမ္းက်င့္ သံုးလ်က္္ ေျဖရွင္း ဆံုးျဖတ္ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ ရေသာ သာဓကျဖစ္ရပ္ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရး၊ ဒီမိုကေရစီအေရးႏွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဟူေသာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေရး၏အႏၱိမရည္ရြယ္ခ်က္ကို ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ တရားရံုးမ်ားက တရားစီရင္ေရး နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းေၾကာင့္ ဒီိမုိကေရစီတရားစီရင္ေရး ဥပေဒျပဳ အာဏာတို႔ တစ္စံု တစ္ရာအားနည္းၾကလွ်င္ ထိုႏိုင္ငံရွိ လူမႈ၀န္းက်င္သည္ အလားအလာမေကာင္း တတ္သလို လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ လံုျခံဳေရးသည္လည္း အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ ၿခိမ္းေျခာက္ခံရျခင္းကို ကာကြယ္ရာေရာက္မည္။
ျပည္သူ႔ကိုယ္စားျပဳအဖြဲ႕အစည္း၊ ျပည္သူတို႔ကအပ္ႏွင္းထားေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို ကိုင္စြဲၿပီး ျပည္သူ႔ ေကာင္းက်ိဳး၀န္ကိုထမ္းရသည့္ အဖြဲ႕သည္ အစိုးရပင္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံ၏အနာဂတ္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ သံုးစြဲသူတို႔၏ပညာ၊ အေျမာ္အျမင္ေပၚတြင္မူတည္သည္။ ဒီမိုကေရစီဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ လိုအပ္ခ်က္ တစ္ခုၿဖစ္ေသာ တရားဥပေဒႏွင့္တရားစီရင္ေရးကို တစ္စံုတစ္ရာ အင္အားရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းသည္ ျပည္သူႏွင့္လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းကိုေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊ လံုျခံဳမႈေပးျခင္း၊ အာမခံခ်က္ေပးျခင္း ျဖစ္သည္ဟုခံယူထားၿပီး တရားဥပေဒႏွင့္တရားစီရင္ေရးကို တစ္စံုတစ္ရာပံ့ပိုးေထာက္ပံ့သင့္ၿပီး တရားရံုးမ်ားႏွင့္ တရားသူႀကီးမ်ား ကလည္း သေကၤတခ်ိန္ခြင္ ကို အလွဆင္သည္ထက္ ပိုၿပီးတန္ဖိုးထားတတ္ၾကရန္ လိုအပ္ေပမည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အဂၤလိပ္ရုိးရာဥပေဒစနစ္ က်င့္သုံးေသာႏုိင္ငံမ်ားအနက္ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံအျပင္ ဒုတိယေျမာက္ သီးျခားဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုးရံုးအျဖစ္ တရားစီရင္ေရးက်င့္သံုးေဆာင္ရြက္ေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရတည္ေထာင္ေသာ ႏုိင္ငံေပါင္း(100)ေက်ာ္တြင္ အဆိုပါ အယူအဆ ကို လက္ခံက်င့္သံုးလ်က္ရွိၿပီး ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ တရားရံုးအမည္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာခံုရံုး အမည္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ဆိုင္ရာေကာင္စီအျဖစ္လည္းေကာင္း က်င့္သံုးေသာ ႏုိင္ငံေပါင္း(၇၂)ႏုိင္ငံရွိေၾကာင္း ေလ့လာသိရွိရသည္။
ထုိ႔ျပင္ အဂၤလန္၊ အစၥေရး၊ ကေနဒါ ႏွင့္ နယူးဇီလန္ႏုိင္ငံမ်ားကဲ့သို႔ ၀က္မင္စတာ လႊတ္ေတာ္ႏိုင္ငံေရး ကို လက္ခံ က်င့္သံုးလ်က္ရွိေသာ ႏုိင္ငံမ်ားသည္လည္း ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ တရားစီရင္ေရး အယူအဆသေဘာတရားမ်ားကို ၄င္းတို႔၏ႏိုင္ငံေရးတြင္ လက္ခံက်င့္သံုးလာေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရေပမည္။ အာရွတြင္ သီးျခားတရားရံုးမ်ားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအပါအ၀င္္ ေတာင္ကိုရီးယားသမၼတႏိုင္ငံ၊ မြန္ဂိုလီးယားႏိုင္ငံ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ ကေမၻာဒီးယား ႏုိင္ငံ၊ ထိုင္၀မ္ႏိုင္ငံ တို႔တြင္လည္း အထင္ကရ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည္။
ဖြဲ႕စညး္ပံုအေျခခံဥပေဒစာအုပ္ပါ ပုဒ္မ ၃၂၃၊ ၃၂၄ တုိ႔တြင္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုး၏ ဖြဲ႕စည္းပံုဥပေဒအေျခခံ ဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေရးဆံုးျဖတ္ခ်က္သည္ အၿပီးသတ္ အတည္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတရားရံုး သည္ အျမင့္ဆံုးေသာ ႏုိင္ငံေတာ္ အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသပင္ျဖစ္သည္။မြန္ဂိုလီးယားႏုိင္ငံ၊ ေတာင္အာဖရိကႏုိင္ငံ၊ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံတို႔တြင္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာတရားရံုး ကဆံုးျဖတ္ေပးခဲ့သည့္ မည္သည့္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ(Constitution as Applicable or Governing Law)သည္ အတည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဆံုးျဖတ္ေပးခဲ့ၾကသည့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ သာဓကမ်ားသည္ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ တရားစီရင္ေရး နည္းလမ္းအားျဖင့္ အစိုးရသစ္တစ္ရပ္ကိုပင္ ဖန္တီး ေမြးဖြားေပးႏုိင္ေၾကာင္း စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာ ၏က်ယ္ျပန္႔ လွေသာ အခန္းက႑မ်ားကို ေလ့လာေတြ႕ရွိႏိုင္ပါသည္။
ႏိုင္ငံေရး၊အမ်ားျပည္သူမူ၀ါဒ (Public Policy)၊ ေရြးေကာက္ပြဲဆုိင္ရာ ျပသနာမ်ားႏွင့္ ကိုယ္က်င့္တရား ဆိုင္ရာျပသနာမ်ားကို သာမန္ ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းမ်ား ျဖင့္ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ရာတြင္၀ိ၀ါဒကြဲျပားမႈမ်ား၊ ေသာင္မတင္ေရမက်ျဖစ္မႈမ်ား၊ ၀ိ၀ါဒျဖစ္မႈ(Dilemmas)၊ မတူကြဲျပားမႈ (Disagreement) ျဖစ္မႈမ်ား ကို အခ်ိန္တို အတြင္း (Speedy Trial)တရား စီရင္ေရး နည္းလမ္းအားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ တရားရံုးမ်ားကသာလွ်င္ ဆံုးျဖတ္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သည္။ တရားစီရင္ေရးႏွင့္တရား သူႀကီးတို႔၏ အခန္း က႑သည္ ေရွ႕တန္းသို႔ ေရာက္ရွိေနေသာေၾကာင့္ ဒီမုိကေရစီ၏ အေျခခံစံႏႈန္းမ်ားျဖစ္သည့္ အမ်ားစုသည္ အႏိုင္ (Majority Right) ကို ခ်ိဳးဖ်က္သကဲ့သို႔ပင္ ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္လည္း John Rawl ၏ Theory Of Justice, Justice as Fairness ကဲ့သို႔ေသာ လုပ္ထံုး လုပ္နည္း အသစ္မ်ားကို တရားစီရင္ေရးတြင္ထည့္သြင္းထားသျဖင့္ နစ္နာသူအနည္းစုသည္လည္း ၄င္းတို႔ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ သည့္ အက်ိဳးခံစားခြင့္မ်ားကိုခံစားရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သို႔မွသာလွ်င္ ဒီမုိကေရစီ၏ အေျခခံ စံႏႈန္းျဖစ္ေသာ အမ်ားစုအႏိုင္(Majority Right) ကို ခံစားႏုိင္ေအာင္ ထည့္သြင္းက်င့္သံုးထားသည္။
ႏိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္ ႏုိင္ငံတကာခံုရံုးမ်ားတြင္လည္း ယေန႔လက္ခံက်င့္သံုးအေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသည့္ တရားစီရင္ေရးနည္းလမ္းမ်ား က်င့္သံုးေဆာင္ရြက္မႈ အယူအဆမ်ားႏွင့္သေဘာထားတူညီသည္။ တရားစီရင္ေရး နည္းလမ္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေသာ(၂၀၀၀)ျပည့္ႏွစ္ အေမရိကန္သမၼတေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ ၊ ေတာင္အာဖရိက ႏိုင္ငံဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသစ္၏အခန္းက႑၊ဥေရာပသမဂၢတြင္ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံ၏အခန္းက႑ ႏွင့္ အဆင့္ကို္ သတ္မွတ္ျခင္း၊ ေခ်ခ်င္းညွာစစ္ပြဲမ်ား၊ အာဂ်င္တီးနားႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးမူ၀ါဒ၊ အစၥေရးႏိုင္ငံ၏တည္ေထာင္မႈ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္တြင္ ပါ၀င္ေသာ”ဂ်ဴးမ်ားႏွင့္ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေတာ္”၊ ကေနဒါျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံႏွင့္ က်ဴးဘက္ျပည္နယ္ခြဲထြက္မႈ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ စေသာျဖစ္ရပ္မ်ားႏွင့္ အပူတျပင္းျငင္းခံုဆံုးျဖတ္ခဲ့ရေသာ ကမၻာ့ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရးျပသနာမ်ားသည္ ႏိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္ ႏုိင္ငံတကာခံုရံုးမ်ားမွ ႏိုင္ငံေရးကုိတရားစီရင္ေရး နည္းလမ္းက်င့္ သံုးလ်က္္ ေျဖရွင္း ဆံုးျဖတ္ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ ရေသာ သာဓကျဖစ္ရပ္ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရး၊ ဒီမိုကေရစီအေရးႏွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဟူေသာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေရး၏အႏၱိမရည္ရြယ္ခ်က္ကို ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ တရားရံုးမ်ားက တရားစီရင္ေရး နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းေၾကာင့္ ဒီိမုိကေရစီတရားစီရင္ေရး ဥပေဒျပဳ အာဏာတို႔ တစ္စံု တစ္ရာအားနည္းၾကလွ်င္ ထိုႏိုင္ငံရွိ လူမႈ၀န္းက်င္သည္ အလားအလာမေကာင္း တတ္သလို လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ လံုျခံဳေရးသည္လည္း အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ ၿခိမ္းေျခာက္ခံရျခင္းကို ကာကြယ္ရာေရာက္မည္။
ျပည္သူ႔ကိုယ္စားျပဳအဖြဲ႕အစည္း၊ ျပည္သူတို႔ကအပ္ႏွင္းထားေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို ကိုင္စြဲၿပီး ျပည္သူ႔ ေကာင္းက်ိဳး၀န္ကိုထမ္းရသည့္ အဖြဲ႕သည္ အစိုးရပင္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံ၏အနာဂတ္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ သံုးစြဲသူတို႔၏ပညာ၊ အေျမာ္အျမင္ေပၚတြင္မူတည္သည္။ ဒီမိုကေရစီဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ လိုအပ္ခ်က္ တစ္ခုၿဖစ္ေသာ တရားဥပေဒႏွင့္တရားစီရင္ေရးကို တစ္စံုတစ္ရာ အင္အားရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းသည္ ျပည္သူႏွင့္လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းကိုေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊ လံုျခံဳမႈေပးျခင္း၊ အာမခံခ်က္ေပးျခင္း ျဖစ္သည္ဟုခံယူထားၿပီး တရားဥပေဒႏွင့္တရားစီရင္ေရးကို တစ္စံုတစ္ရာပံ့ပိုးေထာက္ပံ့သင့္ၿပီး တရားရံုးမ်ားႏွင့္ တရားသူႀကီးမ်ား ကလည္း သေကၤတခ်ိန္ခြင္ ကို အလွဆင္သည္ထက္ ပိုၿပီးတန္ဖိုးထားတတ္ၾကရန္ လိုအပ္ေပမည္။
(မ်ိဳးသန္႔MNA)
ဘႀကီးသက္
0 မွတ္ခ်က္ကေလးေရးေပးေနာ္.:
Post a Comment